Πίσω στην κορυφή της σελίδας
19.11.2010 | 00:00
Αθηνά Ρούντου

Συντόνισε την πέψη σου... για να χάσεις κιλά!

Συντόνισε την πέψη σου... για να χάσεις κιλά!
ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;
Είμαστε ό,τι τρώμε. Για την ακρίβεια είμαστε ό,τι μπορούμε να χωνέψουμε και να απορροφήσουμε. Πώς όμως μπορείς να κάνεις τον οργανισμό σου να αισθανθεί καλύτερα και φυσικά να προστατέψεις την υγεία σου; Είναι δυνατό να βελτιώσεις τον τρόπο που λειτουργεί το πεπτικό σου σύστημα;
 
ΣΥΝΤΟΝΙΣΕ ΤΗΝ ΠΕΨΗ ΣΟΥ...
Πρέπει να γνωρίζεις πως η πέψη χρειάζεται έναν καλό συντονισμό, ιδιαίτερα αν αισθάνεσαι ναυτία, φούσκωμα, δυσφορία κτλ. Οι λάθος διατροφικές επιλογές, η χρήση αντιβιοτικών ή συχνή χρήση βοηθητικών κατά της καούρας στο στομάχι μπορεί να κάνουν τα συμπτώματα ακόμη χειρότερα.
Τι σημαίνει όμως συντονίζω το στομάχι μου; Το πιο σημαντικό είναι η καλή λειτουργία των ενζύμων και των προβιοτικών.
 
Τι είναι ένα ένζυμο;
“Τα ένζυμα είναι φυσικές ουσίες που επιταχύνουν και ρυθμίζουν μεταβολικές αντιδράσεις στο σώμα μας. Το κάθε ένζυμο έχει τη δική του λειτουργία και τη δική του αποστολή. Ο οργανισμός μας χρησιμοποιεί τα ένζυμα για διάφορες λειτουργίες, η σημαντικότερη όμως είναι η διαδικασία της πέψης” εξηγεί η διαιτολόγος διατροφολόγος Αθηνά Ρούντου.
 
“Απο τη στιγμή που η τροφή εισέρχεται στη στοματική μας κοιλότητα, ξεκινούν οι πεπτικές εκκρίσεις, οι οποίες παράγονται από τους σιελογόνους αδένες, το στομάχι, το έντερο και το πάγκρεας, με αποτέλεσμα τα μεγάλα μόρια των πρωτεϊνών, των λιπών και των υδατανθράκων να διασπώνται σε μικρότερα”. Τη “δουλειά” αυτή την κάνουν τα πεπτικά ένζυμα. Αν λοιπόν δεν παράγεις αρκετά από αυτά, ο οργανισμός σου δεν θα καταφέρει να χωνέψει το φαγητό με αποτέλεσμα να νιώθεις δυσφορία.
 
Πρωτεολυτικά: Είναι τα ένζυμα που διασπούν την πρωτεϊνη (κρέας, αυγά κτλ) σε μικρότερα μόρια για απορρόφηση
 -Η μη σωστή διάσπαση πρωτεϊνών μπορεί να προκαλέσει διάφορες αλλεργίες, ακόμα και καρκίνο του εντέρου.
Λιπάσες: Όπως δηλώνει και το όνομά τους, διασπούν τα λίπη για να απορροφηθούν από το λεπτό έντερο
 - Μια μερική πέψη λιπών επηρεάζει την ισορροπία υγρών στον πεπτικό σωλήνα και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αφυδάτωση και δυσμενείς μεταβολές λιπιδίων στο αίμα.
 
Αμυλάσες: Τα κύρια ένζυμα που διασπούν τους υδατάνθρακες (φρούτα, λαχανικά κτλ)
Ένα τελευταίο ένζυμο που διακρίνεται για τη σημαντική του λειτουργία είναι η λακτάση, που διασπά το σάκχαρο του γάλακτος, τη λακτόζη.
-Τα χαμηλά επίπεδα λακτάσης, η οποία διασπά το γάλα, είναι ένα σπάνιο αλλά σημαντικό αίτιο πρόκλησης οξείας διάρροιας στα παιδιά, όταν καταναλώνουν αγελαδινό γάλα. Επίσης ανεπάρκεια λακτάσης μπορεί να παρατηρηθεί μετά από κάποιες εντερικές διαταραχές όπως η γαστρεντερίτιδα, συνεπώς η κατανάλωση γάλακτος μπορεί να προκαλέσει διάρροια για πολλούς μήνες μετά την αρρώστια.
 
Τι μπορείς να κάνεις;
-Ξεκίνα το γεύμα σου επιλέγοντας τις πρωτεϊνούχες τροφές (κρέας, πουλερικά, ψάρι, αυγά) για να ενεργοποιήσεις στο μέγιστο τις εκκρίσεις του στομάχου σου.

-Προσπάθησε να τρως σιγά και να μασάς καλά το φαγητό σου. Με αυτόν τον τρόπο τα ένζυμα που περιέχονται στο σάλιο, αναμειγνύονται καλά με την τροφή.

-Μείωσε τα αναψυκτικά κατά τη διάρκεια του φαγητού σε μισό φλιτζάνι. Έτσι δεν θα γεμίσει το στομάχι σου, μειώνοντας τις στομαχικές εκκρίσεις.

-“Είναι προτιμότερο να καταναλώνουμε νερό 30 λεπτά πριν την έναρξη του γεύματος και 60 λεπτά μετα τη λήξη. Έτσι η πέψη και η απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών γίνεται πιο σωστά” συμβουλεύει η διαιτολόγος διατροφολόγος Αθηνά Ρούντου.

-Η αντιμετώπιση δυσκολίας στην πέψη, η οποία και οφείλεται σε κάποια έλλειψη ενζύμου, μπορεί να αντιμετωπισθεί με τα κατάλληλα φαγητά και τα παραπάνω tips! Σε κάθε περίπτωση, ενδέχεται να πρέπει να πάρεις κάποιο πρόσθετο διατροφής, μετά από συμβουλή ειδικού διαιτολόγου.

-Ένα άλλο βασικό συστατικό για την διαδικασία πέψης είναι η κατανάλωση των προβιοτικών. Τα προβιοτικά, που βρίσκονται κυρίως στα γαλακτοκομικά τρόφιμα, είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί που επιβιώνουν κατά τη διάρκεια της πέψης και στη συνέχεια περνούν στο έντερο, όπου εκεί προσφέρουν πολλές ‘’ευεργετικές υπηρεσίες’’ στον οργανισμό μας. Λοιμώξεις ή αντιβιοτικά που χρησιμοποιούμε για αυτές, μπορούν να διαταράξουν την ισορροπία βακτηρίων, με αποτέλεσμα αυτό να οδηγήσει στη δυσβίωση.

Τι είναι όμως η δυσβίωση;
Όταν μιλάμε για ‘’δυσβίωση’’ εννοούμε την αλλοίωση της ισορροπίας της βακτηριδιακής χλωρίδας του εντέρου. Μια κακή λειτουργία του εντέρου που μπορεί να προκαλέσει αυτή την αλλοίωση, έχει σαν αποτέλεσμα οι ίδιοι οι μικροοργανισμοί να γίνονται επιβλαβείς. Το να δίνουμε λοιπόν δευτερεύουσα σημασία στη λειτουργικότητα του εντέρου είναι πολύ επικίνδυνο. Υπάρχει άμεση σχέση ανάμεσα στη δραστηριότητα των βακτηριδίων και της κινητικότητας του εντέρου.

Οι παρενέργεις της δυσβίωσης δεν μένουν μόνο στην κακή λειτουργία του εντέρου. Μπορούν να προκαλέσουν:

- Κακή διάθεση, άγχος και νευρικότητα

 - Χρόνια προβλήματα πέψης όπως ενοχλητικό σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου

 - Διαταραχές του ανοσοποιητικού συστήματος (αυτονάνοσα, αλλεργίες, χρόνια κόπωση)

- Δυσλειτουργία στο σικώτι

- Μυϊκούς πόνους

- Δερματικές παθήσεις όπως έκζεμα και ψωρίαση

Τι να κάνεις;
 
Είναι εύκολο, αλλάζοντας τις διατροφικές σου συνήθειες να διατηρήσεις τα βακτήρια αυτά του εντέρου σε ικανοποιητικά επίπεδα. Είναι καλό να εντάξουμε στην καθημερινή μας διατροφή γαλακτοκομικά προϊόντα όπως γιαούρτι, γάλα, κεφίρ και ξινόγαλα, επίσης ξινό λάχανο, αλλαντικά, πίκλες και κρασί.

Βαθμολόγησέ το
Εσύ τι λες; Πες τη γνώμη σου
Top 10
close button

Κάντε Like: Tlife.gr στο Facebook