Πίσω στην κορυφή της σελίδας
09.07.2016 | 09:00
Δημήτρης Γρηγοράκης

Q&A: Η ομάδα διαιτολόγων του Δημήτρη Γρηγοράκη απαντά στις ερωτήσεις σου!

Q&A: Η ομάδα διαιτολόγων του Δημήτρη Γρηγοράκη απαντά στις ερωτήσεις σου!
ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

Κάθε κορίτσι έχει τις δικές του ανησυχίες και κακά τα ψέματα μας αρέσει να τις μοιραζόμαστε. Το πιο σημαντικό θέμα που μας απασχολεί κάθε χρονική περίοδο (εκτός από τα ερωτικά), είναι το αδυνάτισμα, η διατροφή και κάποιες φορές η συντήρηση των κιλών. Επειδή όμως όλους αυτούς τους προβληματισμούς δεν μπορούμε να τους λύσουμε μόνες μας, αλλά ούτε και με τις φίλες μας, απευθυνόμαστε στο TLIFE στέλνοντας την ερώτηση που έχουμε.

Μέσα από την στήλη του fitness μπορείς εύκολα να απευθυνθείς στην ομάδα ειδικών του Δημήτρη Γρηγοράκη και να λάβεις μια τεκμηριωμένη απάντηση που θα λύσει άμεσα το πρόβλημά σου. Αν οι ερωτήσεις σου αφορούν στη σιλουέτα, την υγειά και τις διατροφικές επιλογές, τότε βρήκες την ιδανική στήλη για να ενημερωθείς και να λάβεις τις απαραίτητες γνώσεις. Σταμάτα λοιπόν να προβληματίζεσαι και ενημέρωσέ μας για αυτό που σε απασχολεί, όπως κάνουν πολλές αναγνώστριες κάθε εβδομάδα!

*Αν θέλεις να στείλεις κι εσύ την ερώτησή σου κάνε "κλικ" στο banner που θα βρεις το τέλος του άρθρου


ΕΡΩΤΗΣΗ
Γεια σας! Είμαι 12 χρονών με ύψος 1,47 και 36 κιλά. Τρώω καθημερινά μισή μπανάνα στο πρωινό μου με βρώμη, καρύδια και κανέλα και μερικές φορές καταναλώνω το απόγευμα αποξηραμένη μπανάνα. Μήπως τρώω πολλές μπανάνες;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Αγαπητή αναγνώστρια,
Οι μπανάνες έχουν πολλά οφέλη για την υγεία μας. Μπορείς να καταναλώνεις μέχρι δύο μπανάνες την ημέρα χωρίς φόβο, αλλά θα ήταν προτιμότερο να τις τρως φρέσκιες, καθώς οι αποξηραμένες περιέχουν ζάχαρη.

Παρακάτω αναφέρονται κάποιες ευεργετικές ιδιότητες που έχουν οι μπανάνες:

  • Παρέχουν ενέργεια
  • Βοηθούν στη λειτουργία του εντέρου
  • Προκαλούν ευεξία
  • Παρέχουν σίδηρο
  • Ενισχύουν την σκέψη
  • Παρέχουν κάλιο


ΕΡΩΤΗΣΗ
Καλησπέρα σας! Είμαι 13,5 χρονών και πριν κάτι μήνες, για ένα συνεχή διάστημα την ώρα του μεσημεριανού γεύματος, έπινα σε ένα μικρό ποτηράκι κόκκινο κρασί. Τώρα έχω αρχίσει να ανησυχώ για το αν θα ψηλώσω. Καταρχάς είμαι 1.60-1.62, το ύψος του πατέρα μου είναι 1.79 και της μητέρας μου 1.58. Κάνω γυμναστική (όχι βάρη) τρώω και πίνω πολλά γαλακτοκομικά. Θα σας ρωτήσω ορισμένα πράγματα και θέλω να μου απαντήσετε με ειλικρίνεια, γιατί ανησυχώ πολύ αν θα ψηλώσω. Λοιπόν! Πόσο ύψος θα πάρω; Θα επηρεαστώ από το γεγονός ότι έπινα ένα μικρό ποτηράκι κόκκινο κρασί για ένα συνεχή διάστημα;
Θανάσης

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Αγαπητέ Θανάση,
Σου συστήνουμε να διακόψεις την κατανάλωση κρασιού, καθώς μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες στην υγεία αλλά και στην ανάπτυξή σου. Η κατανάλωση αλκοόλ στην εφηβεία μπορεί να επιφέρει αλλαγές σε περιοχές του εγκεφάλου, που σχετίζονται με τον έλεγχο της μνήμης και της μάθησης. Η  έκθεση σε αλκοόλ κατά τη διάρκεια της εφηβείας, πριν δηλαδή ο εγκέφαλος αναπτυχθεί πλήρως, μπορεί να οδηγήσει σε ανωμαλίες που έχουν διαρκείς και αρνητικές συνέπειες στη συμπεριφορά ενός ατόμου. Επίσης, μπορεί να επηρεάσει τη γενικότερη ανάπτυξη του εφήβου.

Σε ενημερώνουμε ότι σύμφωνα με τις καμπύλες ανάπτυξης του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για αγόρια ηλικίας έως 18 ετών, βάση της ηλικίας και του ύψους σου, βρίσκεσαι μεταξύ της 10ης και 25ης εκατοστιαίας θέσης. Αυτό σημαίνει πως το ύψος σου είναι φυσιολογικό και πάνω από το 75% των παιδιών της ηλικίας σου έχουν ίδιο ύψος με το δικό σου.
 


ΕΡΩΤΗΣΗ
Καλησπέρα! Είμαι 19 χρονών, έχω ύψος 1,65 και είμαι στα 66 κιλά. Χθες πήγα για περπάτημα και σιγά-σιγά έκανα τρέξιμο. Θέλω να χάσω αυτά τα 6 κιλά. Τι πρέπει να κάνω; Δεν τρώω πρωινό, συνήθως πίνω καφέ και είμαι 7 χρόνια καπνίστρια. Τι πρέπει να τρώω για να αδυνατίσω;
Αναστασία

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Σε ενημερώνουμε ότι το βάρος σου είναι το ανώτατο φυσιολογικό, όπως ορίζει και ο δείκτης μάζας σώματος σου, ο οποίος  είναι 24,2 (με όρια 18,5-24,9). Σύμφωνα με την εξίσωση Hamwi, η οποία ορίζει το ιδανικό βάρος ανάλογα με το ύψος, το δικό σου ιδανικό βάρος είναι τα 57 κιλά.

Για να πετύχεις το στόχο σου ακολούθησε τα παρακάτω 10 tips:

  • Άρχισε την ημέρα σου με ένα καλό πρωινό, όπως γάλα με δημητριακά ολικής αλέσεως ή γάλα με ένα τοστ ή ένα φλιτζάνι φυσικό χυμό με ένα κουλούρι. Μην παραλείπεις ποτέ το πρωινό σου.
  • Κατανάλωσε μετά από 3-4 ώρες ένα φρούτο ή ένα γιαούρτι.
  • Το μεσημέρι κατανάλωσε πρώτα την σαλάτα και μετά το γεύμα.
  • Κατανάλωσε 1-2 φορές την εβδομάδα ψάρια, 1-2 φορές όσπρια, 1-2  φορές λαχανικά, 1 φορά κόκκινο κρέας και 1 φορά ζυμαρικά και δημητριακά.
  • Το απόγευμα πιες ένα ποτήρι φυσικό χυμό ή κατανάλωσε 1 γιαούρτι με μέλι και ανάλατους ξηρούς καρπούς.
  • Κατανάλωσε ένα ελαφρύ βραδινό, όπως μια σαλάτα με τόνο ή μια σαλάτα με ένα βραστό αυγό ή 1 τοστ.
  • Αύξησε την πρόσληψη υγρών.
  • Να αποφεύγεις τρόφιμα που έχουν προσθήκη ζάχαρης και αλατιού.
  • Αύξησε τη φυσική σου δραστηριότητα.
  • Προσπάθησε να κόψεις η να ελαττώσεις το κάπνισμα


ΕΡΩΤΗΣΗ
Καλησπέρα. Είμαι 23 ετών και αντιμετωπίζω εδώ και εβδομάδες το πρόβλημα με την οισοφαγική παλινδρόμηση. Ξέρω τι πρέπει να αποφεύγω να τρώω, αλλά δεν ξέρω τι πρέπει να τρώω. Θα ήθελα να σας ζητήσω να μου δώσετε, αν είναι εύκολο, ένα πρόγραμμα διατροφής. Περιμένω απάντηση σας και σας ευχαριστώ εκ των προτέρων!
Φωτεινή

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Αγαπητή Φωτεινή,
Η γαστροοισοφαγική παλινδρομική νόσος είναι η κατάσταση κατά την οποία το φαγητό ή τα υγρά ανεβαίνουν από το στομάχι προς τον οισοφάγο. Αυτό μπορεί να ερεθίσει τον οισοφάγο, προκαλώντας αίσθημα "καψίματος" πίσω από το στέρνο και πολλά άλλα συμπτώματα.

Οι παρακάτω οδηγίες μπορούν να περιορίσουν τα συμπτώματα:

  • Αποφυγή καπνίσματος και αλκοόλ.
  • Αποφυγή του λίπους, της σοκολάτας, της μέντας, των κρεμμυδιών, του σκόρδου, του χυμού λεμονιού, και των προϊόντων της ντομάτας.
  • Αποφυγή της κατάκλισης μετά το γεύμα.
  • Προσπάθησε να κοιμάσαι με το κεφάλι ελαφρώς ανασηκωμένο.
  • Μείωσε το βάρος σου, αν χρειάζεται.

Οι τροφές που μπορούν να καταναλωθούν άφοβα είναι οι ακόλουθες:

  • Άπαχο κρέας
  • Ψητά ψάρια και πουλερικά
  • Ψητά λαχανικά
  • Ρύζι
  • Ζυμαρικά με τυρί
  • Πατάτες βραστές ή φούρνου
  • Θαλασσινά βραστά ή ψητά
  • Όσπρια
  • Αρετσίνωτο λευκό κρασί

Συστήνεται:

  • Καθημερινή κατανάλωση τουλάχιστον 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών.
  • Καθημερινή κατανάλωση 2-3 μερίδων γαλακτοκομικών.
  • Καθημερινή κατανάλωση 8-10 ποτήρια υγρών.
  • Κατανάλωση τροφίμων από όλες τις ομάδες
  • Αντικατέστησε όλα τα δημητριακά, ζυμαρικά, ρύζι, ψωμί με τα αντίστοιχα ολικής αλέσεως. Λόγω της περιεκτικότητας τους σε φυτικές ίνες θα σε κρατούν χορτάτη για μεγαλύτερο διάστημα.


ΕΡΩΤΗΣΗ
Καλησπέρα σας! Παίρνω το θάρρος να σας στείλω, γιατί αντιμετωπίζω ένα πρόβλημα εδώ και καιρό. Έφυγε ο πατέρας μου, αφέθηκα τελείως και έχω βάλει 15 κιλά. Δεν το αντέχω να μην μπορώ να φορέσω τα ρούχα μου. Είμαι 27 χρόνων και δεν έχω όρεξη να βγω έξω. Δεν κάνω τίποτα απολύτως. Σας παρακαλώ βοηθήστε με να γίνω άλλος άνθρωπος. Ελπίζω να το διαβάσετε και να επικοινωνήσετε μαζί μου. Σας ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων.
Βάσω

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Αγαπητή φίλη μας,
Η κακή διατροφή και η κακή ψυχολογία είναι ένας φαύλος κύκλος. Η κακή ψυχολογία μπορεί να οδηγήσει σε κακή διατροφή, αλλά και η κακή διατροφή μπορεί να επιδεινώσει την κακή ψυχολογία. Γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει να έχουμε υγιή σχέση με το φαγητό.

Είναι σημαντικό να γνωρίζεις γιατί τρως κάθε στιγμή, ποιο συναίσθημα σε ωθεί και ποια συναισθηματική ανάγκη προσπαθείς να καλύψεις με το φαγητό. Πρέπει να αντιληφθείς πως το φαγητό δεν θα λύσει τα προβλήματα σου και με υπομονή και επιμονή μπορείς να καταπολεμήσεις την επιθυμία σου για φαγητό και να βρεις για αρχή, μία υγιεινή εναλλακτική ως απάντηση σε οποιοδήποτε συναίσθημα σε ωθεί στην κουζίνα.

Παρακάτω σου δίνουμε κάποιες συμβουλές για απώλεια βάρους:

  • Να κάνεις μικρά και συχνά γεύματα.
  • Απόφυγε την κατανάλωση φαγητού αργά το βράδυ.
  • Κατανάλωσε 1-2 φορές την εβδομάδα ψάρια, 2-3 φορές όσπρια, 1 φορά κόκκινο κρέας
  • Πίνε καθημερινά 1-2 ποτήρια πράσινο τσάι.
  • Κατανάλωσε καθημερινά 2-3 μερίδες γαλακτοκομικών και 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών.
  • Κατανάλωσε καθημερινά 30γρ. ανάλατους ξηρούς καρπούς, οι οποίοι βοηθούν στην απώλεια λίπους.
  • Να καταναλώνεις  καθημερινά τουλάχιστον 1,5 λίτρο υγρών .


ΕΡΩΤΗΣΗ

Καλησπέρα! Έχω κάνει θυρεοειδεκτομή εδώ και 4 χρόνια. Ο θυρεοειδής μου είναι ρυθμισμένος. Το ύψος μου είναι 1,69 και είμαι 74 κιλά. Γυμνάζομαι 4 φορές την εβδομάδα. Θέλω να χάσω 7-8 κιλά. Το πρωινό μου (κάθε μέρα) αποτελείται από βρώμη, μια χούφτα ανάλατους ξηρούς καρπούς και νερό (όχι γάλα). Για μεσημεριανό θα φάω πρωτεΐνη με σαλάτα και 2 φορές την εβδομάδα λαδερό. Το απογευματινό μου είναι ένα φρούτο και το βραδινό μου είναι τοστ με ψωμί ολικής, τυρί, γαλοπούλα. Είναι λάθος ότι χρησιμοποιώ τις ίδιες τροφές κάθε μέρα; Γιατί δεν έχω τα αποτελέσματα που θα ήθελα; Δεν χάνω κιλά, μόνο κάποιους πόντους. Έχετε να μου προτείνετε κάτι;
Γεωργία

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Αγαπητή Γεωργία,
Σύμφωνα με το βάρος σου, ανήκεις στην κατηγορία του υπέρβαρου όπως ορίζει και ο δείκτης μάζας σώματος σου, ο οποίος είναι 25,9 (με όρια 18,5-24,9). Σύμφωνα με όσα μας δείχνει η  εξίσωση Hamwi, η οποία ορίζει το ιδανικό βάρος ανάλογα με το ύψος, το δικό σου ιδανικό βάρος είναι τα 60 κιλά. 

Η θυρεοειδεκτομή επηρεάζει το σωματικό βάρος. Οπωσδήποτε πρέπει να υπάρχει μια ισορροπημένη διατροφή καθώς και σωματική συστηματική άσκηση, λόγω του χαμηλού  μεταβολισμού. Η βιταμίνη D και το σελήνιο συνιστώνται για χρήση σε ασθενείς με παθήσεις του θυρεοειδή. Πολλοί άνθρωποι που υποφέρουν από υποθυρεοειδισμό, έχουν ανεπάρκεια βιταμίνης D, η οποία είναι απαραίτητη για την καλή υγεία των οστών. Η πρόσληψη βιταμίνης D μέσω της διατροφής (γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά, σκουμπρί, σαρδέλες, τόνος, κρόκος αβγού ή και μέσω συμπληρωμάτων), μπορεί να βοηθήσει και να διορθώσει αυτό το πρόβλημα.

Ταυτόχρονα το σελήνιο (δημητριακά, κρέας και ψάρι) είναι ένα απαραίτητο στοιχείο για την παραγωγή των ορμονών του θυρεοειδούς. Οι επιλογές που κάνεις είναι καλές, απλά φρόντισε να μην τρως μεγάλη ποσότητα φαγητού και να καταναλώνεις φαγητά από όλες τις ομάδες (όσπρια, λαδερά, ζυμαρικά ολικής αλέσεως, καστανό ρύζι, πατάτες, κοτόπουλο, μοσχάρι, ψάρι)

Προσπάθησε : 

  • Να κάνεις μικρά και συχνά γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας.
  • Να καταναλώνεις τρόφιμα από όλες τις ομάδες (όσπρια, λαδερά, ψάρι, κοτόπουλο, μοσχάρι, φρούτα, λαχανικά, ζυμαρικά ολικής αλέσεως)  και να αποφεύγεις τρόφιμα με αυξημένο γλυκαιμικό δείκτη, όπως γλυκά, λευκό ρύζι, ψωμί.
  • Να καταναλώνεις καθημερινά 2-3 μερίδες γαλακτοκομικών με μειωμένα λιπαρά.
  • Να καταναλώνεις μέχρι 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα.
  • Να καταναλώνεις 1,5-2lt υγρών ημερησίως (νερό, χυμοί, τσάι) για να ενεργοποιηθεί ο μεταβολισμός σου.
  • Κάνε 30 λεπτά άσκηση ημερησίως, καθώς είναι πολύ σημαντική σε αυτή τη περίπτωση.




Επιμέλεια: Ιωάννα Κούρου

Βαθμολόγησέ το
Εσύ τι λες; Πες τη γνώμη σου
Top 10
close button

Κάντε Like: Tlife.gr στο Facebook