Πίσω στην κορυφή της σελίδας
25.04.2014 | 22:07
Δημήτρης Γρηγοράκης

Νιώθεις μόνιμα κουρασμένη; Ο Δημήτρης Γρηγοράκης σου φτιάχνει το μενού που θα σε ξεκουράσει

Νιώθεις μόνιμα κουρασμένη; Ο Δημήτρης Γρηγοράκης σου φτιάχνει το μενού που θα σε ξεκουράσει
ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;
Έχεις παρατηρήσει την κούραση να... "κατασκηνώνει" για τα καλά σπίτι σου; Μήπως αισθάνεσαι μονίμως εξουθενωμένη και καταβεβλημένη; Έχεις σκεφτεί πως μπορεί να σε ταλαιπωρεί Σύνδρομο Χρόνιας Κόπωσης; Μην αμελείς τα σημάδια, γιατί μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε κατάθλιψη! 

Ο Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος Δημήτρης Γρηγοράκης σου δίνει τα "σημάδια", αλλά και τη διατροφή που πρέπει να ακολουθήσεις για να βρεις και πάλι την ενέργειά σου.

Τι είναι το Σύνδρομο Χρόνιας Κόπωσης;

Το Σύνδρομο Χρόνιας Κόπωσης (ΣΧΚ) θεωρείται μία νευρολογική πάθηση, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Είναι πολύ συχνό σε εφήβους και ενήλικες, ωστόσο το τελευταίο χρονικό διάστημα εμφανίζεται ακόμα και σε παιδιά πέντε ετών.

Η διάγνωση γίνεται με τον αποκλεισμό άλλων παρεμφερών συμπτωμάτων, ενώ δεν υπάρχουν προς το παρόν πιο εξειδικευμένα διαγνωστικά τεστ.

Πώς θα καταλάβω ό, τι πάσχω από χρόνια κόπωση;
Το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης δεν είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να αφήνουμε να περνάει απαρατήρητο, μιας και μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη. Η συχνότητα και σοβαρότητα των συμπτωμάτων μπορεί να ποικίλει από άτομο σε άτομο.



Σε αρχικό επίπεδο δεν επηρεάζει τις ατομικές δραστηριότητες (εργασία, σχολείο), ενώ σε προχωρημένο στάδιο το άτομο μπορεί να καταπέσει στο κρεβάτι ή ακόμα και να δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί (π.χ. αδυναμία σίτισης) και να είναι πολύ ευαίσθητο στο φως ή στο θόρυβο.

Τα κυριότερα συμπτώματα συνοψίζονται στα παρακάτω:
• Συνεχής κόπωση για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 6 μηνών και ανήσυχος ύπνος.

• Μυϊκοί πόνοι.

• Πονοκέφαλοι, αδυναμία στη συγκέντρωση και φτωχή μνήμη.

• Ναυτία και συμπτώματα σπαστικής κολίτιδας.

• Ευαισθησία σε τρόφιμα, φάρμακα, απορρυπαντικά, αλκοόλ.

Διώξε την κόπωση απολαυστικά! Τρώγοντας...
"Ο ανθρώπινος οργανισμός χρειάζεται μία ισορροπημένη διατροφή προκειμένου να επιτύχει τα βέλτιστα επίπεδα υγείας" επισημαίνει ο Δημήτρης Γρηγοράκης, πράγμα που σημαίνει πως η σωστή και υγιεινή διατροφή αρκεί για να νιώσεις και πάλι ευεξία.

"Αξίζει να αναφερθεί ότι προς το παρόν δεν υπάρχουν πλήρη επιστημονικά δεδομένα που να τεκμηριώνουν ότι άτομα με σύνδρομο χρόνιας κόπωσης θα πρέπει να ακολουθούν μία πιο εξειδικευμένη δίαιτα"

ΑΠΟΦΥΓΕ: Καλό είναι να αποφεύγονται υποθερμιδικές και δίαιτες μονοφαγίας, καθώς επίσης και απότομες αυξομειώσεις βάρους. Αντίθετα, η ισόρροπη πρόσληψη θρεπτικών συστατικών και τροφίμων από όλες τις ομάδες συμβάλλει στη βελτίωση των συμπτωμάτων χρόνιας κόπωσης.

ΕΠΙΛΕΞΕ: Η κατανάλωση τροφίμων σε μικρά και συχνά γεύματα μπορεί να αποδειχθεί πολύ ευεργετική, εφόσον παρέχει τη συνεχή απαιτούμενη ενέργεια στον οργανισμό και αποφεύγεται με αυτόν τον τρόπο η σωματική εξάντληση.

ΑΠΟΛΑΥΣΕ: Συγκεκριμένα, τα τρόφιμα που λειτουργούν βοηθητικά στο σύνδρομο της χρόνιας κόπωσης είναι τα παρακάτω. Κάνε κλικ επάνω στις κάρτες και βρες συνταγές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά που εκμεταλλεύονται άψογα τα τρόφιμα που βοηθούν στην καταπολέμηση της κόπωσης:

• Ψωμί, ρύζι και ζυμαρικά ολικής άλεσης που μπορείς να καταναλώνεις καθημερινά...



• Φρούτα και λαχανικά! Όπως και σε ένα σωστό διαιτολόγιο πρέπει να προσλαμβάνεις πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών ημερησίως.



• Άπαχα γαλακτοκομικά, όπως γάλα, τυρί και γιαούρτι. Η συνιστώμενη ποσότητα είναι δύο μερίδες καθημερινά.



• Συχνή πρόσληψη άπαχου κρέατος (ψάρι, κοτόπουλο). Ακόμη ξηροί καρποί και όσπρια



Είναι πιθανόν να παχαίνεις εξαιτίας της χρόνια κόπωσης;
Η αύξηση σωματικού βάρους είναι πολύ πιθανή σε άτομα με ΣΧΚ, εφόσον ο μυϊκός πόνος από τον οποίο υποφέρουν πολλά από αυτά, συμβάλλει στη μείωση της φυσικής δραστηριότητας. Αν παρατηρήσεις άλλωστε και τα τρόφιμα που θα σου δώσουν πίσω τη χαμένη σου ενέργεια, είναι όλα εκείνα που αγαπούν και τη γραμμή σου.

Τι προτείνει ο διαιτολόγος: Το να ξεκινήσεις άμεσα γυμναστική είναι μάλλον απίθανο. Προκειμένου να εξισορροπηθούν τα χαμηλά επίπεδα άσκησης και να μην υπάρχει αύξηση βάρους, συνίσταται η συστηματική κατανάλωση τροφών με χαμηλές θερμίδες και λίπος που αυξάνουν τον κορεσμό, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά. Αντίθετα, τρόφιμα πλούσια σε ζάχαρη και θερμίδες (π.χ. μπισκότα, κέικ, σοκολάτα) θα πρέπει να αποφεύγονται.

Σε άλλες - πιο σπάνιες περιπτώσεις - παρατηρείται η μείωση σωματικού βάρους λόγω μειωμένης όρεξης ή ναυτίας. Σε αυτή την περίπτωση ο Δημήτρης Γρηγοράκης συνιστά κατανάλωση μικρών, γρήγορων και συχνών γευμάτων.

Nα πάρω συμπληρώματα διατροφής;

Υπάρχουν πολλά εκεί έξω και υπόσχονται να σου χαρίσουν μέρος της χαμένης σου ενέργειας. Μπορείς όμως να τα καταναλώσεις άφοβα; Ο διαιτολόγος τα συστήνει ανεπιφύλακτα. "Πολλά συμπληρώματα διατροφής συμβάλλουν στην τόνωση του οργανισμού σε περιπτώσεις ατόμων με χρόνια κόπωση. Τα πιο συνηθισμένα είναι τα πολυβιταμινούχα συμπληρώματα" εξηγεί ο Δημήτρης Γρηγοράκης.

Επίσης, άτομα που νοσηλεύονται ή εμμηνοπαυσιακές γυναίκες καλό θα ήταν να λαμβάνουν βιταμίνη D, υπό μορφή συμπληρώματος, προκειμένου να περιοριστεί η πιθανότητα εμφάνισης προβλημάτων στα οστά, όπως η οστεοπόρωση ή η οστεομαλακία. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση η λήψη συμπληρωμάτων θα πρέπει να γίνεται υπό την καθοδήγηση γιατρού ή διαιτολόγου.
Βαθμολόγησέ το
Εσύ τι λες; Πες τη γνώμη σου
Top 10
close button

Κάντε Like: Tlife.gr στο Facebook