Πίσω στην κορυφή της σελίδας
11.09.2017 | 09:00
Ιωάννα Κούρου

Δίαιτα χωρίς γλουτένη: Όσα πρέπει να γνωρίζεις και το διατροφικό μενού

Δίαιτα χωρίς γλουτένη: Όσα πρέπει να γνωρίζεις και το διατροφικό μενού
ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

Είναι η δίαιτα που έχει πολλούς fan στο εξωτερικό και ειδικά στο Χόλιγουντ, όπως η Kourtney Kardashian, η Victoria Beckham, η Gwyneth Paltrow και η Miley Cyrus. Και όχι τυχαία! Η δίαιτα χωρίς γλουτένηελεύθερη γλουτένης όπως την αποκαλούν οι ειδικοί) έχει πολλά οφέλη, ειδικά αν αντιμετωπίζεις κάποια ευαισθησία. Όλα όσα σου προανέφερα ήταν αρκετά για να απευθυνθώ στην Κλινική Διαιτολόγο - Διατροφολόγο Ελένη Σολωμού, με σκοπό να μας λύσει κάποιες βασικές απορίες και να μας προτείνει το ιδανικό μενού για να χάσουμε 4 κιλά σε ένα μήνα και να διώξουμε το φούσκωμα. Ο λόγος σε εκείνη...

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΑΙΤΑ ΧΩΡΙΣ ΓΛΟΥΤΕΝΗ;
H δίαιτα “ελεύθερη γλουτένης” είναι μια δίαιτα που αποκλείει την πρωτεΐνη γλουτένη. Η γλουτένη βρίσκεται σε σιτηρά όπως σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη και σε διασταύρωση σιταριού με σίκαλη, που ονομάζεται τριτικάλη.

ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ;
Μια δίαιτα ελεύθερη γλουτένης χρησιμοποιείται πρωταρχικά για τη θεραπεία της κοιλιοκάκης. Η γλουτένη προκαλεί φλεγμονή στο λεπτό έντερο ατόμων με κοιλιοκάκη. Η υιοθέτηση μιας δίαιτας ελεύθερης γλουτένης βοηθάει τα άτομα με κοιλιοκάκη να ελέγξουν τα σημάδια και τα συμπτώματα και να παρεμποδίσουν τις επιπλοκές της νόσου.

Αρχικά, το να υιοθετήσει κάποιος μια δίαιτα ελεύθερη σε γλουτένη μπορεί να φανεί δυσάρεστο. Με τον καιρό όμως, με υπομονή και δημιουργικότητα θα ανακαλύψετε ότι υπάρχουν πολλά φαγητά που ήδη τρώγατε πριν και που είναι ελεύθερα γλουτένης, αλλά και υποκατάστατα των τροφίμων με γλουτένη, τα οποία και θα σας αρέσουν.

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΚΟΠΟΣ;
Η δίαιτα “ελεύθερη γλουτένης” είναι η θεραπεία για την κοιλιοκάκη. Μερικά άτομα που δεν έχουν κοιλιοκάκη μπορεί επίσης να έχουν δυσάρεστα συμπτώματα κάθε φορά που καταναλώνουν γλουτένη. Αυτό ονομάζεται μη “κοιλιακή ευαισθησία στη γλουτένη”. Άτομα με μη “κοιλιακή ευαισθησία στη γλουτένη” μπορούν να επωφεληθούν από μια δίαιτα χωρίς γλουτένη, αλλά άτομα με κοιλιοκάκη πρέπει να αποκλείουν τη γλουτένη, για να εμποδίσουν τα συμπτώματα και όλες τις επιπλοκές που συνδέονται με την ασθένεια.

 

ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΣ ΤΟ ΜΕΝΟΥ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ!


ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΕΒΑΣΕΙΣ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ!

 

ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Τα άτομα με κοιλιοκάκη τα οποία ακολουθούν δίαιτα “ελεύθερης γλουτένης” παρουσιάζουν λιγότερα συμπτώματα και επιπλοκές από την ασθένεια. Τα άτομα με κοιλιοκάκη πρέπει να ακολουθούν αυστηρά αυτού του τύπου δίαιτα και να μένουν πιστά σε αυτή ισοβίως. Σε μερικές σοβαρές περιπτώσεις μία δίαιτα ελεύθερη γλουτένης δεν μπορεί από μόνη της να σταματήσει τα συμπτώματα και τις επιπλοκές της νόσου, με αποτέλεσμα να είναι απαραίτητη η επιπρόσθετη θεραπεία.

Επιτρεπόμενα τρόφιμα (ελεύθερα γλουτένης):

  • Φασόλια, σπόροι, ξηροί καρποί στη φυσική τους μη κατεργασμένη μορφή
  • Φρέσκα αυγά
  • Φρέσκα κρέατα, ψάρι, πουλερικά (όχι φρυγανισμένα, επικαλυμένα με βούτυρο ή μαριναρισμένα)
  • Φρούτα και λαχανικά
  • Τα περισσότερα γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Σόγια
  • Ταπιόκα
  • Τεφ

Είναι σημαντικό να διαβεβαιώσετε ότι τα τρόφιμα δεν είναι επεξεργασμένα ή αναμειγμένα με δημητριακά που περιέχουν γλουτένη, επιπρόσθετα ή συντηρητικά. Πολλά δημητριακά και αμυλούχα μπορεί να αποτελούν μέρος μια δίαιτας “ελεύθερης γλουτένης” όπως:

  • Αμάραντος
  • Αραρούτι
  • Φαγόπυρο
  • Καλαμπόκι και καλαμποκάλευρο
  • Λινάρι
  • Ελεύθερα γλουτένης αλεύρια (ρύζι, σόγια, καλαμπόκι, πατάτα, φασόλια)
  • Πολέντα (καλαμπόκι)
  • Κεχρί
  • Κινόα
  • Ρύζι
  • Σόργο

Οι τροφές που πρέπει να αποφεύγονται:

  • Κριθάρι (βύνη, βύνη άρτυμα, ξίδι βύνης, συνήθως φτιάχνονται από κριθάρι)
  • Σίκαλη
  • Τριτικάλε (διασταύρωση μεταξύ σιταριού & σίκαλης)
  • Σιτάρι

Η αποφυγή του σιταριού μπορεί να γίνει προκλητική, μιας και τα προϊόντα του έχουν πολλά ονόματα. Σκεφτείτε τους πολλούς τύπους αλευριού από σιτάρι στα ράφια των σουπερμάρκετ (βρωβιωμένα, εμπλουτισμένα, με φωσφορικό άλας και αλεύρια που φουσκώνουν μόνα τους).

Παρακάτω παρατίθενται τα προϊόντα του σιταριού που πρέπει να αποφεύγονται:

  • Αλεύρι από σκληρό σιτάρι
  • Φαρίνα
  • Αλεύρι ολικής αλέσεως από σιτάρι
  • Σιμιγδάλι
  • Σπέλτα ή όλυρα ή αγριοσίταρο ή ντίνκελ

Να αποφεύγονται, εφόσον δεν επισημαίνονται “ελεύθερα γλουτένης”:

  • Μπίρα
  • Ψωμιά
  • Κέικ και πίτες
  • Ζαχαρωτά
  • Δημητριακά
  • Μπισκότα & κράκερ
  • Κρουτόν
  • Προτηγανισμένες πατάτες τηγανητές
  • Σάλτσες
  • Αλλαντικά
  • Ζυμαρικά
  • Επεξεργασμένο κρέας κονσέρβας
  • Ντρέσινγ για σαλάτες
  • Σως (συμπεριλαμβανομένης σως σόγιας)
  • Εποχιακές μίξεις ρυζιού
  • Εποχιακά σνακ όπως πατάτα / τορτίγια τσιπς
  • Σούπες & βάσεις για σούπες
  • Λαχανικά σε σως

WATCH THIS!
Τα άτομα που ακολουθούν δίαιτα ελεύθερη γλουτένης μπορεί να παρουσιάσουν χαμηλά επίπεδα σε ορισμένες βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά. Ζητήστε από το διαιτολόγο σας να αξιολογήσει τη διατροφή σας και να σας πει, εάν λαμβάνετε επαρκώς τα παρακάτω:

  • Σίδηρο
  • Ασβέστιο
  • Φυτικές ίνες
  • Θειαμίνη
  • Ριβοφλαβίνη
  • Νιασίνη
  • Φολικό οξύ

 

*Να θυμάσαι ότι το διαιτολόγιο αυτό δεν αποτελεί ένα εξατομικευμένο διαιτολογικό πλάνο αλλά ένα απλό προφίλ διατροφής. Εάν θέλεις μπορείς να απευθυνθείς σε κάποιον ειδικό διατροφολόγο για να σου δώσει τις σωστές κατευθυντήριες οδηγίες.


Επιμέλεια: Ιωάννα Κούρου

 

 

 

 

 

 

 

Βαθμολόγησέ το
Εσύ τι λες; Πες τη γνώμη σου
Top 10