Πίσω στην κορυφή της σελίδας
27.10.2011 | 18:07
Εβίτα Τσιλοχρήστου Tweet me @evitatsi

TLIFE ρεπορτάζ: Οικονομία στα ψώνια! Μαγείρεψε οικονομικά και νόστιμα!

TLIFE ρεπορτάζ: Οικονομία στα ψώνια! Μαγείρεψε οικονομικά και νόστιμα!
ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;
Δύσκολοι καιροί για καταναλωτές…

Η μεγαλύτερη οικονομία στο σπίτι ξεκινάει από την κουζίνα. Ακολούθησε τις συμβουλές του TLIFE και της Αλεξίας Αλεξιάδου και γλύτωσε αρκετά ευρώ μηνιαίως μαθαίνοντας να ψωνίζεις σωστά αλλά και να μην πετάς τίποτα από την κουζίνα!

Η οικονομική κρίση μας έχει επηρεάσει όλους. Η καταναλωτική συμπεριφορά όλων έχει αλλάξει ριζικά, αφού υπολογίζουμε πια με απόλυτη σύνεση το κάθε ευρώ. Με τις παρούσες οικονομικές συγκυρίες, όπου το καλάθι της νοικοκυράς συνεχώς ακριβαίνει, πρέπει να σκεφτούμε έξυπνους τρόπους για να κάνουμε οικονομία στα έξοδα του φαγητού, χωρίς ωστόσο να στερηθούμε την νοστιμιά και την ποικιλία και σίγουρα λαμβάνοντας υπόψη την σωστή και υγιεινή διατροφή. Ας αλλάξουμε λοιπόν συνήθειες, ας μαγειρέψουμε στο σπίτι, πιο υγιεινά και πιο σωστά κι ας εξοικονομήσουμε χρήματα! 
 
Κάνε οικονομία στα ψώνια σου και εξοικονόμησε χρήματα από τις αγορές σου! Μαγείρεψε έξυπνα, νόστιμα, υγιεινά και οικονομικά. Οικιακή οικονομία σημαίνει σωστή οργάνωση και διαχείριση των υλικών αγαθών και αναγκών ενός νοικοκυριού.
 
1. Οργάνωσε σε μια σελίδα που θα κολλήσεις επάνω στο ψυγείο το μενού της εβδομάδας. Αυτό σου κερδίζει χρόνο αλλά και χρήματα αφού προγραμματίζεις τα ψώνια σου αποφεύγοντας τις παρορμητικές αγορές. Όρισε ένα ανώτατο όριο αγορών για την εβδομάδα. Θυμήσου ότι το σωστά οργανωμένο σπιτικό φαγητό στοιχίζει πολύ λιγότερο από τις παρορμητικές αγορές delivery όταν γυρίζεις κουρασμένη από τη δουλειά και δεν σκέφτεσαι παρά μόνο ότι πρέπει να φάς!
 

 
2. Υπολόγισε αρχικά το ποσό που ξοδεύεις για τα γεύματα μιας εβδομάδας. Θέσε ως στόχο να ξοδεύεις 10% λιγότερο κάθε μήνα. Για παράδειγμα εάν το φαγητό ημερησίως, σου κοστίζει 10€-15€, προσπάθησε να το μειώσεις κατά 10%. Όταν το καταφέρεις, επιδίωσξε νέα μείωση, πάλι 10%. Θυμήσου ότι αυτά είναι περιττά έξοδα και δεν επηρεάζουν την ποιότητα. Μην πετάς τα εκπτωτικά κουπόνια και μην παραλείπεις να τα δίνεις στο ταμείο πριν την έκδοση του λογαριασμού.
 
3. Βάσει του μενού και των χρημάτων που διαθέτεις, ετοίμασε την εβδομαδιαία λίστα αγορών. Έλεγξε προσεχτικά το ψυγείο και το ντουλάπι και σημείωσε ποια προϊόντα λείπουν και σε τι ποσότητα. Ψωνίζεις πάντα ακολουθώντας πιστά τη λίστα. Προτίμησε το καλάθι αντί για το καρότσι!


 
4. Πες όχι σε καθετί έτοιμο που σου φαντάζει ελκυστικό/φτηνό στα ράφια των σούπερ μάρκετ αλλά στην πραγματικότητα δεν το χρειάζεσαι. Αναζήτησε τις προσφορές με σύνεση και μόνο στα προϊόντα που έχεις ήδη αποφασίσει να αγοράσεις.
 
5. Ο προϋπολογισμός των εξόδων για τα ψώνια του οικογενειακού τραπεζιού, ξεκινάει από το σούπερ μάρκετ αλλά συνεχίζεται στην κουζίνα σου. Όταν μαγειρεύεις για την οικογένεια, φρόντισε να φτιάχνεις ικανοποιητική ποσότητα αλλά όχι παραπάνω. Η τήρηση κανονικών μερίδων, δε βοηθάει μόνο στον έλεγχο του προϋπολογισμού αλλά συμβάλλει και στην καλή υγεία.
 
6. Μείωσε το λίπος από τη διατροφή σου, για οικονομία αλλά και για καλή υγεία. Ακόμη και λίγες κουταλιές λάδι δίνουν πολλή γεύση στη σαλάτα ή στο φαγητό, εάν συνηθίσεις στη νέα γεύση. Μείωσε λοιπόν σταδιακά την ποσότητα, ώστε να συνηθίζει σιγά, σιγά, όλη η οικογένεια.
 
7. Τα συνοδευτικά που θα σερβίρεις μαζί με τα γεύματά σου, φρόντισε να είναι υγιεινά, χορταστικά κι ανέξοδα. Τα λαχανικά είναι μια σημαντική πηγή βιταμινών, πρωτεϊνών, ενέργειας και είναι επίσης πολύ χορταστικά. Αγόραζε πάντα το κάθε φρέσκο λαχανικό στην εποχή του. Θυμήσου πως ένα τρόφιμο είναι πιο υγιεινό και πιο οικονομικό όσο λιγότερα χιλιόμετρα ταξιδεύει από τον παραγωγό ως το τραπέζι σου!
 
8. Μην πετάς ότι μπορείς να ξαναχρησιμοποιήσεις. Το ψωμί της δεύτερης ημέρας μπορεί να χρησιμοποιηθεί στον κιμά ή για να κάνεις κρουτόν για σαλάτα. Τα περισσεύματα των λαχανικών μπορούν να συντηρηθούν και να χρησιμοποιηθούν σε σούπες ή ζωμούς. Φύλαξε τις μαυρισμένες μπανάνες στην κατάψυξη και χρησιμοποιήσέ τες όταν θέλεις, σε κέικ ή γλυκά.
 
9. Κανείς δεν αγαπάει το ξαναζεσταμένο φαγητό. Μετέτρεψε τα φαγητά της προηγούμενης ημέρας σε κάτι διαφορετικό ή φυλάξέ τα άμεσα στην κατάψυξη. Για παράδειγμα χοιρινό λεμονάτο τη μια ημέρα, κοκκινιστό λιανισμένο με διάφορα λαχανικά και ρύζι την επόμενη (από τα περισσεύματα).
 
10. Λιάνισε το μαγειρεμένο κρέας/ψητό κοτόπουλο που περίσσεψε. Ανακατεμένο με ρύζι την επόμενη ημέρα και ποικιλία σοταρισμένων ή βραστών λαχανικών ταϊζει και πάλι πολλά άτομα!
 
11. Αντικατέστήσε υλικά στις αγαπημένες σου συνταγές με άλλα οικονομικότερα ή που διαθέτεις. Μαγείρεψε συνταγές που εμπιστεύεσαι από σωστούς επαγγελματίες του χώρου. Δεν είναι καιρός για πειράματα που θα σου κοστίσουν πολλά χρήματα!

Λιγότερο γνωστά τρόφιμα που διατηρούνται στην κατάψυξη αρκεί να τοποθετηθούν λίγο πριν την λήξη τους
1. Τυριά που δεν καταναλώσες (φέτα/κασέρι/γραβιέρα/τυριά σε κρέμα). Αφαίρεσε τυχόν χαλασμένα μέρη του τυριού, τρίψε το υπόλοιπο και φυλάξέ το στην κατάψυξη. Τα τυριά σε κρέμα διατηρούνται τέλεια στην κατάψυξη για πολύ καιρό για χρήση μετά μόνο σε γλυκά όπως τσιζ κέικ. Η φέτα επίσης τριμμένη διατηρείται για χρήση σε πίτες.
 
2. Οι μπανάνες διατηρούνται ακόμη και μαυρισμένες στην κατάψυξη, για χρήση σε γλυκά.
 
3. Τα λαχανικά διατηρούνται στην κατάψυξη μόνο ζεματισμένα, εκτός από τις μπάμιες που μπαίνουν ωμές. 


 
4. Φέτες κέικ, ψωμιού, κουλουράκια ακόμη κι αποτυχημένα κέικ που ψήσατε, αφού τα τρίψετε διατηρούνται άνετα στην κατάψυξη για χρήση σε φαγητά ή γλυκά. Με τρίμματα κέικ/κουλούρι φτιάχνετε γλυκά με κρέμα και φρούτα, τρουφάκια, πορτοκαλόπιτες ή ακόμη και τσιζ κέικ χρησιμοποιώντας τα ως βάση. Τα τρίμματα ψωμιού μπαίνουν κάλλιστα σε πανάρισμα ή μπιφτέκια.
 
5. Ψιλόκοψε μαϊντανό/άνηθο/βασιλικό/σκόρδο και φυλάξτε το στην κατάψυξη.
 
6. Ζωμός ή σάλτσα από φαγητό που είχε πολύ υγρό, διατηρείται στην κατάψυξη.
 
7. Μην πετάτε τα περισσεύματα από φύλλο κρούστας/καταϊφι που χρησιμοποιήσατε. Καλύψτε τα και φυλάξτε τα και πάλι στην κατάψυξη.
 
8. Τα ασπράδια αυγών διατηρούνται τέλεια στην κατάψυξη. Οι κρόκοι διατηρούνται μόνο ανακατεμένοι με ζάχαρη για χρήση σε κρέμες/μους/παγωτά. Φύλαξέ τα σε σακούλες σημειώνοντας επάνω την ποσότητα που περιέχουν.
 
9. Τα φαγητά είναι καλύτερα να μπαίνουν στην κατάψυξη σε στάδιο προ ψησίματος. Το ψημένο φαγητό χάνει αρκετή από τη γεύση του όταν καταψυχθεί.
 
10. Σημείωνε πάντα πότε αποθηκεύθηκε το κάθε τρόφιμο, την ποσότητά του και έχε πάντα ενημερωμένη τη λίστα με το τι περιέχει η κατάψυξή σου.
 
ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΜΕ ΠΕΡΙΣΣΕΥΜΑΤΑ ΑΠΟ ΝΕΑ ΚΟΥΖΙΝΑ:

Κιμάς σάλτσα μαγειρεμένος που περίσσεψε
1. Σάντουιτς: Χωρίστε στρογγυλά ψωμάκια στη μέση κι αλείψτε τα με λίγη μαγιονέζα. Βάλτε κουταλιές από τη σάλτσα κιμά επάνω στα μισά και καλύψτε με τριμμένα τυριά. Ψήστε για λίγο στο φούρνο να λιώσει το τυρί. Καλύψτε με τα άλλα μισά ψωμάκια και απολαύστε τα ζεστά.
2. Κιμαδόπιτα: Ανακατέψτε το μείγμα, στραγγισμένο, χωρίς πολύ σάλτσα, με τυριά, 1-2 αυγά και ψιλοκομμένο φρέσκο κρεμμυδάκι, κρεμμύδι ξερό ή πράσο σοταρισμένο σε λίγη μαργαρίνη. Στρώστε το μείγμα σε ταψί ανάμεσα σε φύλλα σφολιάτας. Ψήστε σε φούρνο 45΄.

Κομματάκια βραστό κρέας κατσαρόλας
1. Με κρέμα και μανιτάρια: Σε μεγάλο τηγάνι σοτάρετε μανιτάρια σε φετάκια σε λίγο βούτυρο με λίγο σκόρδο. Ρίξτε κι ανακατέψτε το κρέας και σβήστε με κρασί ή κονιάκ. Προσθέστε λίγη κρέμα γάλακτος κι αν θέλετε λίγη μουστάρδα και πράσινο πιπέρι σε κόκκους. Ζεστάνετε και σερβίρετε.
2. Λεμονάτο με αγκινάρες: Σοτάρετε το κρέας σε λίγο λάδι με λίγο σκόρδο και τριμμένο κρεμμύδι. Σβήστε με λίγο λευκό κρασί. Προσθέστε 1 κονσέρβα καρδιές αγκινάρας (στραγγισμένες) ή 1 πακέτο αγκινάρες πάτους κατεψυγμένους. Προσθέστε 1 κύβο βοδινού διαλυμένο σε 1/4 κούπας νερό, λίγη ρίγανη και το χυμό 2 λεμονιών. Καλύψτε και σιγοβράστε 15΄ ή ώσπου να μαλακώσουν οι αγκινάρες.

Μακαρόνια βρασμένα
1. Σουφλέ φούρνου: Ανακατέψτε τα μακαρόνια με λίγη μαγαρίνη ή βούτυρο, ψιλοκομμένο ζαμπόν ή σαλάμι και διάφορα τριμμένα τυριά. Αν θέλετε προσθέστε πιπεριά ψιλοκομμένη ή ελιές ψιλοκομμένες. Περιχύστε με λίγο γάλα εβαπορέ ή κρέμα γάλακτος και ψήστε για 15΄ σε δυνατό φούρνο.
2. Μακαρόνια στο φούρνο με τυριά: Ψιλοκόψτε τα μακαρόνια κι ανακατέψτε τα με γάλα, τυριά τριμμένα και 2 αυγά. Στρώστε τα σε βουτυρωμένο πυρέξ. Ψήστε σε δυνατό φούρνο, ώσπου να ροδίσει η επιφάνεια


 
Ψητό κρέας και/ή σουβλάκια (μοσχάρι, χοιρινό ή αρνί)
1. Λεμονάτο: Φτιάξτε όπως με το βραστό κρέας, παραλείποντας τις αγκινάρες. Αν θέλετε, προσθέστε μανιτάρια σε φετάκια ή πατάτες μικρές σε κομμάτια και βάλτε περισσότερο ζωμό ώστε να βράσουν.
2. Φρικασέ: Ακολουθήστε τη διαδικασία για το λεμονάτο, χωρίς να βάλετε το χυμό λεμονιού από την αρχή. Προσθέστε αρκετά φρέσκα κρεμμυδάκια ψιλοκομμένα, χόρτα καθαρισμένα ή μαρούλι σε κομμάτια καλά πλυμένο και 1 κούπα νερό και βράστε ώσπου να μαλακώσουν τα χόρτα 15΄ περίπου. Στο τέλος, χτυπήστε ένα αυγό με το χυμό 1-2 λεμονιών και περιχύστε το φαγητό.
 
Φακές ή φασολάδα ή ρεβίθια σούπα
1. Άλειμμα: Βγάλτε τις φακές, τα φασόλια ή τα ρεβίθια από το ζουμί με τρυπητή κουτάλα και αλέστε τα στο μπλέντερ να γίνουν πουρές. Στις φακές προσθέστε λίγη φέτα μαλακιά ή μαγιονέζα και ψιλοκομμένες πίκλες και στα ρεβίθια προσθέστε λίγο σκόρδο, ταχίνι χτυπημένο με λίγο νερό ή ελαιόλαδο και χυμό λεμονιού. Αλείψτε με το μείγμα φετάκια από μπαγκέτα και σερβίρετέ τα ως ορεχτικό. Εναλλακτικά χρησιμοποιήστε τα ως άλειμμα σε σάντουιτς.
 
 
Με την πολύτιμη βοήθεια των κυριών Βέφας και Αλεξίας Αλεξιάδου, που στο βιβλίο της "Η ΝΕΑ ΚΟΥΖΙΝΑ", θα βρεις πολλές συμβουλές για σωστή διαχείριση τόσο των χρημάτων όσο και του χρόνου σου! 

 
Βαθμολόγησέ το
Εσύ τι λες; Πες τη γνώμη σου
Top 10
close button

Κάντε Like: Tlife.gr στο Facebook