Πίσω στην κορυφή της σελίδας
16.02.2017 | 23:00
Κρίστη Μηλιόρδου

Τι να κάνεις για να διαχειριστείς το θυμό σου

Τι να κάνεις για να διαχειριστείς το θυμό σου
ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;
Ένα μήνυμα χωρίς ανταπόκριση, μια αναπάντητη, δύο αναπάντητες. Μια αδικία, ένα ψέμα... Στη δουλειά, στη σχέση, με φίλους, στην κίνηση κολλημένη... Νιώθεις να σου ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι. Παύση. Η Κρίστη Μηλιόρδου, Health and Wellness Coach, Ψυχολόγος, MSc, μας βοηθάει να διαχειριστούμε σωστά το θυμό, πριν κληθούμε να αντιμετωπίσουμε τις αρνητικές του συνέπειες.

Ο θυμός είναι μία συναισθηματική αντίδραση απέναντι σε κάποιο άτομο, μία κατάσταση ή ένα γεγoνός. Μας ενημερώνει για την ψυχική κατάσταση που βρίσκεται ο οργανισμός μας εκείνη τη στίγμη. Μία τετοία στιγμή μπορεί να είναι όταν νιώθουμε ότι απειλούμαστε, όταν φοβόμαστε ότι χάνουμε τον έλεγχο αλλά και όταν αισθανόμαστε ότι μας αδίκουν ή μας προσβάλλουν. Το θέμα δεν είναι το αν θα θυμώσουμε ή όχι, αλλά το πώς θα εκδηλώσουμε αυτό το συναίσθημα.


ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΘΥΜΟΥ
-Διαχείριση στρες
Το στρες και ο θυμός είναι αλληλένδετα. Όταν κάποιος ζητάει βοήθεια για διαχείριση θυμού, αυτό σχεδόν πάντα έχει να κάνει και με αυξημένα επίπεδα στρες. Σε κάποιες περιπτώσεις (όχι όμως σε όλες) συμβαίνει και το αντίστροφο, όπου η υπερδιέγερση που προκαλεί το στρες οδηγεί σε θυμό, ή σε άλλες περιπτώσεις όπου καταπιεσμένα συναισθήματα θυμού μπορεί να οδηγήσουν σε σωματικά συμπτώματα, που συνδέονται με το στρες.

-Διαχείριση χρόνου
Αν και αυτό αποτελεί κομμάτι της διαχείρισης στρες, συνδέεται άρρηκτα και με τη διαχείριση θυμού. Όσο πιο καλά μπορούμε να οργανώσουμε τη μέρα μας, αφήνοντας αρκετό χρόνο για τις υποχρεώσεις μας αλλά και για ξεκούραση, τόσο περισσότερο αποφεύγουμε το άγχος και τον συνακόλουθο εκνευρισμό.

-Αποφυγή εντικτωδών αντιδράσεων
Είναι καλύτερο να σκεφτούμε πριν αντιδράσουμε, παρά να αφήσουμε το θυμό ή την απογοήτευση να κυριαρχήσουν. Αυτό παράλληλα βοηθάει και την αυτοεικόνα μας, καθώς αισθανόμαστε ότι ο έλεγχος ανήκει σε μας κι όχι στις καταστάσεις. Αντίθετα, όταν κυριαρχεί το ένστικτο μπορεί να οδηγήσει σε ακραίες αντιδράσεις, ακόμη και από ασήμαντες αφορμές, τις οποίες τις περισσότερες φορές μετανιώνουμε.

-Εκμάθηση δεξιοτήτων διεκδικητικότητας
Η διεκδικητικότητα βρίσκεται ανάμεσα στην παθητικότητα και την επιθετικότητα και αποτελεί τη χρυσή τομή μεταξύ τους. Σημαίνει να εκφράζουμε αυτό που σκεφτόμαστε με ευθύ και ειλικρινή τρόπο, χωρίς όμως να προσβάλλουμε με αυτό τα δικαιώματα και την προσωπικότητα του άλλου.
Είναι σημαντικό να προσπαθούμε να ακούμε προσεκτικά τον άλλο και να τον καταλαβαίνουμε, παρά να οδηγούμαστε σε βιαστικά συμπεράσματα χωρίς συζήτηση. Αυτό ευνοεί σε μεγάλο βαθμό τις διαπροσωπικές σχέσεις καθώς βελτιώνει την επικοινωνία μεταξύ δυο ατόμων και την αποφυγή παρερμηνειών.

-Ρεαλιστικές προσδοκίες
Πολλές φορές ο θυμός είναι απόρροια των πολύ υψηλών προσδοκιών για τον εαυτό. Καθοδηγούμενοι από την ανάγκη μας να αισθανθούμε σημαντικοί και επιτυχημένοι μπορεί να θέσουμε υψηλές, μη ρεαλιστικές προσδοκίες. Όταν αυτές δεν ικανοποιούνται θυμώνουμε και ξεκινάμε την αρνητική αυτοκριτική, η οποία συνεπάγεται θυμό προς τον εαυτό.

-Άλυτες συγκρούσεις του παρελθόντος

Ο θυμός μπορεί να είναι συσσωρευμένος μέσα μας από περιστατικά στα οποία αισθανθήκαμε ότι αδικούμαστε αλλά δεν προλάβαμε να αντιδράσουμε. Κάτι τέτοιο μπορεί να είναι μια απώλεια που δεν έχουμε πενθήσει ή μια σύγκρουση στην οποία δεν εκφράσαμε αυτά που θέλαμε. Αυτά τα ανάμεικτα συναισθήματα λύπης και θυμού μπορεί να πυροδοτήσουν έντονες και δυσλειτουργικές συμπεριφορές, οι οποίες εκδηλώνονται από θεωρητικά ασήμαντες αφορμές.



 
Βαθμολόγησέ το
Εσύ τι λες; Πες τη γνώμη σου
Πες τη γνώμη σου

Πείτε μας...

Ρωτήστε μας, διορθώστε μας, εκμυστηρευτείτε μας, σχολιάστε μας. Σας προσκαλούμε να γίνετε μέλος της παρέας που
λέγεται ΤL!fe...

Top 10