#PausiGiaKalo: Μήπως αυτή είναι η πιο σωστή στιγμή για να κάνουμε παύση στο food waste;

Ένας από τους βασικούς λόγους που μας οδηγεί στη σπατάλη τροφίμων είναι το να αγοράσουμε περισσότερα απ’ όσα χρειαζόμαστε. Η λογική «ας πάρω να έχω» υπερισχύει και καταλήγουμε να παραφορτώνουμε το καλάθι του supermarket με ποσότητες τροφίμων που δεν θα προλάβουμε να καταναλώσουμε. H AB καλεί τους καταναλωτές να αποκτήσουν μία νέα συνήθεια. Πριν βάλουν κάτι στο καλάθι τους να κάνουν μία παύση και να σκεφτούν αν πραγματικά θα καταναλώσουν εγκαίρως το τρόφιμο που πρόκειται να αγοράσουν. #PausiGiaKalo! Έτσι, όλοι μαζί, θα συνεχίσουμε την προσπάθειά μας για μείωση της σπατάλης τροφίμων, ώστε να κερδίσει το περιβάλλον και η τσέπη σου.

Κόστος και περιβάλλον

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ 1, το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών στα ελληνικά νοικοκυριά αφορά τα είδη διατροφής. Κάθε μερίδα φαγητού που πάει χαμένη προκαλεί άσκοπη επιβάρυνση των οικονομικών του νοικοκυριού.  Το κόστος της σπατάλης για μια τετραμελή οικογένεια, σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις του WWF Ελλάς, ανέρχεται σε τουλάχιστον 650 ευρώ τον χρόνο, χωρίς να συνυπολογιστεί το κόστος νερού και ηλεκτρισμού για την προετοιμασία των γευμάτων.

Κάθε γραμμάριο τροφής που καταλήγει στον κάδο απορριμμάτων σημαίνει πως πολύτιμοι φυσικοί πόροι πετάχτηκαν στα σκουπίδια. Σημαίνει επίσης πως εκλύονται σημαντικές ποσότητες αερίων θερμοκηπίου χωρίς κανένα αντίκρισμα. Για παράδειγμα, αν πετάξουμε 1 κιλό βοδινού κρέατος είναι σαν να πετάξαμε επίσης 15.500 λίτρα νερού που απαιτήθηκαν για την παραγωγή του και να εκλύσαμε, χωρίς κανέναν λόγο, 30,4 κιλά διοξειδίου του άνθρακα. Μόνο για 1 κιλό κρέατος!

 

Η σπατάλη σε νούμερα

Στο τέλος του 2022, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε για πρώτη φορά μια εκτίμηση για τη σπατάλη τροφίμων σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Η Ελλάδα είναι η τέταρτη χειρότερη επίδοση στην ΕΕ, με 87 κιλά ανά άτομο. Μας περνάει μόνο η Πορτογαλία, η Ιταλία και το Λουξεμβούργο. Στον αντίποδα, τα ισπανικά νοικοκυριά πετάνε μόλις 30 κιλά φαγητού ανά κάτοικο! Τα στοιχεία για την Ελλάδα σε επίπεδο νοικοκυριού και λιανεμπορίου αντλήθηκαν από την 18μηνη έρευνα της ΑΒ με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Ταυτόχρονα, υπάρχει ανάγκη για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση στους Έλληνες καταναλωτές. Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που θα πετούσαν ένα τρόφιμο μετά την παρέλευση της «ημερομηνίας ανάλωσης κατά προτίμηση πριν από» είναι διπλάσιο από τον μέσο όρο στην Ε.Ε.

Η σπατάλη είναι ένα πρόβλημα που, πέρα από περιβαλλοντικά οφέλη, θα έχει και κοινωνικά οφέλη, εφόσον. Για παράδειγμα, η καλύτερη διαχείριση της σπατάλης και η αύξηση δωρεών κοντόληκτων τροφίμων θα ωφελήσει ανθρώπους που το έχουν ανάγκη. Και η ανάγκες είναι μεγάλες, αφού 1,4 εκατομμύρια συνάνθρωποί μας στην Ελλάδα, δηλαδή 12,9% του πληθυσμού, είναι αντιμέτωποι με επισιτιστική ανασφάλεια.

Δέσμευση ΑΒ

Στην ΑΒ Βασιλόπουλος φροντίζουμε το περιβάλλον, για εμάς και για τις επόμενες γενιές. Και για να γίνει αυτός ο σκοπός πράξη, κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για την υιοθέτηση μιας «πράσινης» συμπεριφοράς, ώστε να συμβάλλουμε στην προστασία του
περιβάλλοντος. Και για αυτό στην ΑΒ ηγούμαστε μιας προσπάθειας, σε συνεργασία με το WWF Ελλάς, για μείωση σπατάλης τροφίμων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Σε αυτό το πλαίσιο, τον Σεπτέμβρη του 2019, πήραμε μια μεγάλη δέσμευση για το περιβάλλον. Δεσμευτήκαμε να μειώσουμε το δικό μας αποτύπωμα κατά 50% μέχρι το 2025. Για να πετύχουμε τη μείωση σπατάλης τροφίμων, ξεκινήσαμε στοχευμένες δράσεις και πρωτοβουλίες.

1. Συνεχίζουμε και αυξάνουμε τις δωρεές κοντόληκτων τροφίμων μέσω του Προγράμματος, Τρόφιμα Αγάπης. 
2. Ξεκινήσαμε την πρώτη Συμμαχία για τη Μείωση Σπατάλης Τροφίμων στην Ελλάδα μαζί με την οργάνωση Μπορούμε. 
3. Πραγματοποιήσαμε 18μηνη έρευνα με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο για να διερευνήσουμε τη σπατάλη τροφίμων σε όλη μας την εφοδιαστική αλυσίδα, από τους προμηθευτές μας και τους πελάτες, μέχρι και της δικές μας διαδικασίες. Τα στοιχεία της έρευνας σε επίπεδο νοικοκυριού και λιανεμπορίου χρησιμοποιήθηκαν από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ως baseline της χώρας μας για τη σπατάλη τροφίμων.
4. Ηγούμαστε μιας προσπάθειας, μαζί με το WWF Ελλάς, με στόχο δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε όλα τα στάδια της
εφοδιαστικής μας αλυσίδα. Δεσμευτήκαμε να μειώσουμε το δικό μας περιβαλλοντικό αποτύπωμα, για ένα καλύτερο μέλλον για εμάς και τις επόμενες γενιές. Μέσα από τις δράσεις μας για τη μείωση της σπατάλης, βοηθάμε με τον τόπο μας στη μείωση του προβλήματος, που μαστίζει τον κόσμο σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η μείωση σπατάλης τροφίμων κάνει καλό για τον συνάνθρωπό μας, καλό για το περιβάλλον. Κάνε λοιπόν και εσύ μια Παύση για Καλό.