10ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός STEM 2024: η COSMOTE στηρίζει τη διάδοση της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής

Τα παιδιά κάθε τόπου είναι το μέλλον και η ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο. Αξίζει, λοιπόν, να αναρωτηθούμε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να ζουν σε ένα μαθητικό περιβάλλον που τα εμπνέει και τους δίνει νόημα να δημιουργούν και να εξελίσσονται; Με ποιον τρόπο μπορούμε να δώσουμε στη μάθηση μια νέα διάσταση, ώστε οι μαθητές να αναπτύξουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες, αλλά και να κατανοήσουν και να ενδιαφερθούν ουσιαστικά για τις θετικές επιστήμες που διδάσκονται στο σχολείο;

Η απάντηση σε όλα αυτά έχει δώσει ο διαγωνισμός εκπαιδευτικής ρομποτικής, που από το 2014 διοργανώνεται με την ίδια θέρμη και ενδιαφέρον από τον STEM Education και την COSMOTE ως στρατηγικό συνεργάτη. Μάλιστα, ο φετινός 10ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός STEM 2024 ολοκληρώθηκε με τη μεγάλη συμμετοχή 9.000 μαθητών από όλη την Ελλάδα, αποδεικνύοντας για ακόμη μία φορά ότι οι μαθητές αναζητούν συνεχώς δραστηριότητες που τους επιτρέπουν να αναπτύξουν ποικιλοτρόπως τους διαφορετικούς τομείς της προσωπικότητά τους, ενώ ταυτόχρονα είναι για αυτούς μια ευκαιρία να διασκεδάσουν και περάσουν το χρόνο τους ευχάριστα και δημιουργικά, παρέα με τους φίλους τους.

Το θέμα του φετινού διαγωνισμού, «Μεσόγειος, Πηγή Ζωής και Πολιτισμού», ενέπνευσε τα παιδιά που συμμετείχαν να δημιουργήσουν εντυπωσιακές, καινοτόμες λύσεις τεχνολογίας για πολύ σημαντικά κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα, όπως οι πλημμύρες, η λειψυδρία και οι σεισμοί. Ένα τέτοιο έργο παρουσιάστηκε από ομάδα Δημοτικού από τη Θεσσαλία, που είχε δημιουργήσει αυτοματισμούς για την πρόβλεψη και αποφυγή πλημμυρών στον Πηνειό, καθώς και της λειψυδρίας στον Θεσσαλικό κάμπο.

Παράλληλα, στην κατηγορία του Γυμνασίου παρουσιάστηκαν αρκετές καινοτόμες ιδέες για τη Μεσόγειο, όπως το hotspot της κλιματικής αλλαγής, λαμβάνοντας μετρήσεις αυτόματα από αισθητήρες και συλλέγοντας δεδομένα στο cloud. Τέλος, στην κατηγορία «Οι φάροι της Μεσογείου» τα ρομπότ των παιδιών έστειλαν το μήνυμα της καλής γειτνίασης από το φάρο της Αλεξάνδρειας σε όλες τις χώρες της ευρύτερης περιοχής.

Σημαντικό είναι να αναφερθεί πως στη διάρκεια των δέκα χρόνων που πραγματοποιείται ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός, έχουν λάβει μέρος περισσότεροι από 53.000 μαθητές, έχουν εκπαιδευτεί περισσότεροι από 15.800 δάσκαλοι και καθηγητές και έχουν δοθεί δωρεάν περισσότερα από 1.100 πακέτα εκπαιδευτικού εξοπλισμού. Το εντυπωσιακό είναι πως οι άμεσοι και έμμεσοι ωφελούμενοι των δράσεων υπολογίζονται συνολικά σε 330.000.

Οι ομάδες και τα έργα που διακρίθηκαν στην κατηγορία Open Γυμνασίου περιλαμβάνουν:

  • Η ομάδα RoboQeens, κατέκτησε την 1η θέση αφού κατασκεύασε ένα ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου, λήψης και αποστολής μετρήσεων θερμοκρασίας, ταχύτητας ανέμου, υγρασίας αέρα και εδάφους προσαρμοσμένο στις ανάγκες των αγροτικών δραστηριοτήτων της περιοχής τους. Τα δεδομένα που συλλέγει το σύστημα αυτό, αφού ελέγχονται για την αξιοπιστία τους, αποστέλλονται ασύρματα  σε εφαρμογές στο υπολογιστικό νέφος και αξιοποιούνται τόσο για την άμεση πληροφόρηση των ενδιαφερόμενων, όσο και για τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό χρήσης των πόρων της περιοχής.
  • Η ομάδα Ποσειδωνία κατέκτησε την 2η θέση δημιουργώντας έξυπνες σημαδούρες που μπορούν να τοποθετηθούν σε νευραλγικά σημεία της θάλασσας της Μεσογείου και να λαμβάνουν κρίσιμες για τη θαλάσσια ζωή μετρήσεις, όπως της διαύγεια, το pH, και το επίπεδο οξυγόνου, ενώ παράλληλα με ένα έξυπνο σύστημα μπορεί να εντοπίσει και την κατεύθυνση προέλευσης ενδεχόμενης μόλυνσης. Οι πληροφορίες αυτές μεταφέρονται ασύρματα σε κέντρο ελέγχου όπου συλλέγονται, ομαδοποιούνται και αξιοποιούνται από φορείς για τη διατήρηση της θαλάσσιας ζωής στο Μεσόγειο.
  • Οι RoboMpliMplikaroi, ομάδα που κατέκτησε την 3η θέση, κατασκεύασε ένα ενεργειακά πλήρως αυτόνομο μετεωρολογικό σταθμό που λαμβάνει μετρήσεις για τη βαρομετρική πίεση, θερμοκρασία, βροχόπτωση και ταχύτητα αέρα. Οι μετρήσεις μεταδίδονται ασύρματα και συγκρίνονται με αντίστοιχα κλιματικά δεδομένα που ανακτώνται σε πραγματικό χρόνο από βάσεις δεδομένων εθνικών και διεθνών οργανισμών.

Άξια αναφοράς είναι και τα ειδικά βραβεία που έλαβαν οι παρακάτω ομάδες για τις καινοτόμες ιδέες τους:

  • Το βραβείο Code Collaboration Crusader Cup απονεμήθηκε στην ομάδα i-Air για τον εντυπωσιακό σταθμό μέτρησης μετεωρολογικών δεδομένων, ατμοσφαιρικής ρύπανσης και ποιότητας αέρα που κατασκεύασε.
  • Η ομάδα RoboMedKeepers έλαβε το βραβείο Team Performance Powerhouse Award για την προσομοίωση σταθμού μέτρησης αλλά και αντιμετώπισης της θαλάσσιας ρύπανσης.
  • Ένα έξυπνο σταθμό γεωργίας ακριβείας κατασκεύασε η ομάδα Ρομποτιστήρια και έλαβε το βραβείο Team Efficiency Excellence Award. Ο σταθμός αυτός, λαμβάνοντας μετρήσεις αλλά και κλιματικά δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, υπολογίζει με την πολυπαραγοντική μέθοδο BLANEY- CRIDDLE  τις βέλτιστες ποσότητες νερού που είναι κατάλληλες για άρδευση καλλιεργειών.
  • Ο πρότυπος μετεωρολογικός κλωβός που κατασκεύασε η ομάδα GALATAS RoboGang της χάρισε το βραβείο Creative Collaboration Trophy. Ο κλωβός αυτός, κατάλληλα σχεδιασμένος για πραγματικές συνθήκες, υπολογίζει με ακρίβεια τη θερμοκρασία, την υγρασία αλλά και το ύψος βροχόπτωσης στο σημείο που έχει τοποθετηθεί. Τα δεδομένα αποστέλλονται ασύρματα και προβάλλονται γραφικά από το σταθμό βάσης.
  • ECOBOTS ονομάζεται η ομάδα που έλαβε το βραβείο STEM Titans: Preparing Innovations για το έξυπνο σύστημα υδροκαλλιέργιας που υλοποίησε. Το σύστημα αυτό, λαμβάνει μετρήσεις, τις αξιοποιεί σε πραγματικό χρόνο και τις μεταδίδει για περεταίρω επεξεργασία και αποθήκευση.
  • Οι μετρήσεις για τη θαλάσσια ρύπανση, τη γεωργική παραγωγή αλλά και τις καταστροφικές δασικές πυρκαγιές αποτέλεσαν τους άξονες με τους οποίους ασχολήθηκε η ομάδα The Perfect Mix που κατέκτησε  το βραβείο Team Unity Tribute.
  • Μια ιδιαίτερη κατασκευή ελέγχου και διαχείρισης υδάτων δημιουργήθηκε από την ομάδα Φύλακες της Μεσογείου που επάξια έλαβε το βραβείο Construction Crew Champion Certificate.

    Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον επετειακό 10ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό STEM και τις νικήτριες ομάδες στο stem.edu.gr.

COSMOTE, μέσα από διαφορετικές δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης, επενδύει συστηματικά στην ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων και στην εκπαίδευση των νέων. Με όχημα την τεχνολογία, την επιστήμη και την καινοτομία, στηρίζει και ενισχύει το STEM και την εκπαιδευτική ρομποτική στη χώρα μας, στοχεύοντας στην ψηφιακή συμπερίληψη και τη δημιουργία ενός κόσμου καλύτερου για όλους.

Read More

And More