Εθνικό Θέατρο: Τα εκπαιδευτικά εργαστήρια για εφήβους που συνδυάζουν γνώση και ψυχαγωγία!

Η νέα χρονιά ξεκινάει και μαζί της επιστρέφουν και τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Εθνικού Θεάτρου. Έτσι, σήμερα, μετά τα προγράμματα για νήπια και παιδιά Δημοτικού, σου παρουσιάζουμε τις δραστηριότητες για… Εφήβους. Ακολουθεί το πλήρες πρόγραμμα:

 

Συγγραφέας, αφηγητής, ηθοποιός, Έφηβοι Α, Β και Γ Λυκείου Έκφραση, έμπνευση, δημιουργία και οι βασικές αρχές της τέχνης του ηθοποιού
υπεύθυνη εργαστηρίου: Μαριλένα Ρασιδάκη

Θέλοντας να γνωριστούμε καλά θα ξεκινήσουμε με θεατρικά παιχνίδια και με αυτοσχεδιασμούς, άνθρωπος – ζώο, μάσκες, εμπόδια, δράσεις – συμβάντα, κίνητρα, παιχνίδια ρόλων και status .

Στη συνέχεια, θα προσεγγίσουμε τον προφορικό λόγο μέσα από την  αφήγηση,  δουλεύοντας αρχικά με κείμενα  γραμμένα από τα παιδιά που κατά κύριο λόγο θα αφορούν προσωπικές τους ιστορίες. Έτσι θα τους δοθεί η ευκαιρία να επεξεργαστούν τόσο τα δικά τους κείμενα, όσο και τα κείμενα των άλλων, να εκφραστούν μέσα από τα λόγια συνομηλίκων τους και να ανακαλύψουν διαφορετικές πτυχές της υποκειμενικότητας.  Θα εμπλουτίσουμε τις αφηγήσεις αυτές  με κείμενα από τη λογοτεχνία και το θέατρο και θα ανακαλύψουμε  διαφορετικούς, προσωπικούς τρόπους να εκφραζόμαστε μέσα από αυτά.

Το τελευταίο τρίμηνο θα επιλέξουμε ένα θεατρικό έργο και θα ανακαλύψουμε μέσα από τους  χαρακτήρες, ανθρώπους με παρελθόν και παρόν, με προσωπική οπτική στα πράγματα και διαφορετικές σχέσεις μεταξύ τους.

 

Μουσικοθεατρικό εργαστήρι 1 – Α, Β, Γ Γυμνασίου και Α Λυκείου Λόγος, τραγούδι, χορός, μουσική…
υπεύθυνη εργαστηρίου: Έλενα Χούντα

Οι μαθητές θα συνεργαστούν και θα εκφραστούν μέσα από το τραγούδι, την κίνηση, τον λόγο. Τα παιδιά θα μάθουν τι είναι το μιούζικαλ, ποια είναι τα εργαλεία του και θα βρουν τον χώρο τους μέσα σ’ αυτό και βεβαίως  μέσα στην ομάδα. Με τις δικές τους ιδέες, θα φτιάξουμε ιστορίες με τραγούδια, διαλόγους, χορό. Τον Δεκέμβριο παρουσιάζουμε μια μικρή δεκάλεπτη ιστορία, καλώντας τους γονείς να παρακολουθήσουν ένα «ανοιχτό μάθημα», και να πάρουν μία γεύση για το τι θα ακολουθήσει ως προς την  προετοιμασία και παρουσίαση του μιούζικαλ που η ομάδα θα φτιάξει για το τέλος της χρονιάς.

 

Μουσικοθεατρικό εργαστήρι 2- Α, Β, Γ Γυμνασίου και Α Λυκείου Λόγος, τραγούδι, χορός, μουσική…
υπεύθυνη εργαστηρίου: Έλενα Χούντα

Τα παιδιά θα μάθουν τι είναι το μιούζικαλ, ποια είναι τα εργαλεία του και θα βρουν τον χώρο τους μέσα σ’ αυτό και βεβαίως  μέσα στην ομάδα. Με τις δικές τους ιδέες, θα φτιάξουμε ιστορίες με τραγούδια, διαλόγους, χορό. Τον Δεκέμβριο παρουσιάζουμε μια μικρή δεκάλεπτη ιστορία, καλώντας τους γονείς να παρακολουθήσουν ένα «ανοιχτό μάθημα», και να πάρουν μία γεύση για το τι θα ακολουθήσει ως προς την  προετοιμασία και παρουσίαση του μιούζικαλ που η ομάδα θα φτιάξει για το τέλος της χρονιάς.

 

Νέες φωνές, Α, Β και Γ Γυμνασίου Σε συνομιλία με κείμενα της παγκόσμιας εφηβικής λογοτεχνίας και θεάτρου
υπεύθυνη εργαστηρίου: Άρτεμις Μάνου

Στο πλαίσιο του σύγχρονου ρεύματος για το εφηβικό θέατρο το εργαστήρι αυτό προσφέρει στους εφήβους την ευκαιρία να αποκτήσουν φωνή, να μιλήσουν για όσα τους προβληματίζουν, για όσα θέλουν, ελπίζουν ή φοβούνται. Τους δίνει ένα βήμα να εκφραστούν και να  λειτουργήσουν ως εκπρόσωποι της ηλικιακής τους ομάδας και της γενιάς τους. Στόχος είναι αρχικά να δημιουργηθεί μια ομάδα παιδιών θα που συνεργάζονται δημιουργικά σε ένα πλαίσιο αλληλοϋποστήριξης και εμπιστοσύνης και που θα μιλά ένα κοινό θεατρικό κώδικα, και έπειτα μέσα από μια ποικιλία στοχευμένων ασκήσεων και μεθοδολογίας, να κάνει τους έφηβους συνδημιουργούς σε ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο και σε μία παράσταση.

 

ΝΕΦΕΛΕΣ ή Αναζητώντας το μέλλον στα σύννεφα, Έφηβοι Γ Γυμνασίου, Α και Β Λυκείου Ο Αριστοφάνης του παρελθόντος συναντά το παρόν και το μέλλον
υπεύθυνοι εργαστηρίου: Άρτεμις Μάνου, Νατάσα Σφενδυλάκη

Τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις; Τι σπουδές θα ακολουθήσεις; Αυτές είναι μερικές από τις πιο συχνές ερωτήσεις και δηλώσεις που ακούν τα παιδιά μέχρι και την εφηβεία αλλά και αργότερα, οπότε καλούνται να πάρουν κρίσιμες για τη ζωή τους αποφάσεις.

Με όχημα την διαχρονική και αινιγματική αριστοφανική κωμωδία «Νεφέλες» θα αναρωτηθούμε και θα στοχαστούμε πάνω στα φλέγοντα ερωτήματα των εφήβων που αφορούν το παρόν και το μέλλον τους. Θα γνωρίσουμε το έργο, θα προσεγγίσουμε τις μεγάλες ιδέες που φέρνει και θα δούμε πώς και αν αυτές αντανακλώνται στη σύγχρονη πραγματικότητά τους. Θα σταθούμε στο ζήτημα της στείρας γνώσης και της παντοδυναμία της λογικής, στον ανταγωνισμό του παλιού και του νέου, του συντηρητικού και του προοδευτικού, του δίκαιου και του άδικου. Και ίσως ανακαλύψουμε ότι μάθηση δεν σημαίνει μόνο σχολείο, αλλά και εμπειρία, και ότι κάθε ιδέα είναι ευκαιρία για γνώση.

Θα παίξουμε τις Νεφέλες με έναν εφηβικό τρόπο. Σε ένα κόσμο που αλλάζει, σε ένα κόσμο μετέωρο όπως ο κόσμος των Νεφελών θα ψάξουμε να ενδυναμώσουμε τη δική μας στάση απέναντι στις νέες προκλήσεις που φέρνουν οι νέες συνθήκες.

 

Λέγοντας ιστορίες με το σώμα – Για εφήβους 15-20 ετών Τεχνικές σωματικού θεάτρου
υπεύθυνη εργαστηρίου: Μάτα Μάρρα

Πώς αφηγούμαστε μια ιστορία με το σώμα, χρησιμοποιώντας λόγο, κίνηση,  ρυθμούς, αντικείμενα, χορό, συμβολική χειρονομία, body music, παντομίμα; Μέσα από τεχνικές σωματικού θεάτρου, εξερευνούμε τις δυνατότητες μας σε όλα τα παραπάνω με στόχο την εκφραστική και αυθεντική αφήγηση.

 

Θέατρο και λογοτεχνία, Έφηβοι Α, Β και Γ Γυμνασίου Λογοτεχνικά κείμενα και θεατρική πράξη
υπεύθυνη εργαστηρίου:Έλενα Μαρσίδου

Πώς μεταφέρεται στο θέατρο ένα κείμενο που έχει δημιουργηθεί για να διαβάζεται; Δουλεύοντας με αποσπάσματα λογοτεχνικών κειμένων με ήρωες έφηβους, ένα λογοτεχνικό κείμενο θα πάρει την μορφή θεατρικής πράξης.

Θα ασχοληθούμε με την διαφοροποίηση του αφηγηματικού από τον δραματικό λόγο, με τεχνικές αφηγηματικού λόγου, με τα χαρακτηριστικά του δραματικού λόγου, με την δημιουργία σκηνών μέσω της δημιουργικής γραφής και του αυτοσχεδιασμού, με την συμπύκνωση και αναγνώριση των στοιχείων από τα οποία δημιουργείται η παράσταση.

 

Η ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή, Έφηβοι Α, Β και Γ Γυμνασίου
υπεύθυνος εργαστηρίου: Παναγιώτης Εξαρχέας

Με αφορμή ποιήματα των Μ. Αναγνωστάκη, Τ. Λειβαδίτη, Μ. Σαχτούρη, Κ. Αγγελάκη-Ρουκ, Ν. Καββαδία, Ν. Καρούζου, και άλλων, το μάθημα θα έχει ως στόχο τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο της ποίησης μέσα από έναν προσωπικό δρόμο. Τα ποιήματα είναι ιστορίες. Τα παιδιά θα ψάξουν τρόπους να κατανοήσουν αυτές τις ιστορίες και να συνδεθούν μαζί τους. Θα κάνουν τη δική τους ανάγνωση πάνω στα ποιήματα και θα ανακαλύψουν την προφορικότητα του ποιητικού λόγου. Πώς γίνεται ο πυκνός, μεστός ποιητικός λόγος, με τα πολλά νοήματα που περιέχει, να ακουστεί με την προσωπική φωνή των παιδιών; Πώς κάτι που είναι προορισμένο για ατομική ανάγνωση, θα φύγει από τις σελίδες του βιβλίου και θα καταλήξει να γίνει αντικείμενο θεατρικής πράξης στα χέρια των παιδιών;

 

Έφηβοι και Παπαδιαμάντης: Η άγνωστη γλώσσα του έρωτα, νέοι 16-20 Θεατρική συνομιλία νέων με τον Παπαδιαμάντη
υπεύθυνη εργαστηρίου:  Άρτεμις Μάνου

Είναι ο παραπάνω τίτλος, από έργο επιστημονικής φαντασίας; Μπορεί ποτέ ένας έφηβος να διαβάσει, να καταλάβει ή ακόμα περισσότερο να παίξει Παπαδιαμάντη; Εφάπτονται πουθενά οι δύο κόσμοι; Είναι ο έρωτας, το άγνωστο του έρωτα, ο ανεκπλήρωτος έρωτας ένα σημείο που μπορούν οι ασύμπτωτες να συναντηθούν;

Τι γλώσσα μιλάει ο έρωτας; Τι γλώσσα καταλαβαίνει η αγάπη; Μπορούμε όλοι να την καταλάβουμε; Πώς μιλάμε μια «ξένη» γλώσσα; Του Παπαδιαμάντη; Του άλλου; Του θεάτρου;

Το εργαστήρι φιλοδοξεί να καλλιεργήσει μια δυναμική θεατρική συνομιλία ανάμεσα στους εφήβους και τον Παπαδιαμάντη αλλά και όλους εκείνους που γράφουν ακαταλαβίστικα. Μια συνομιλία για τον έρωτα που είναι ακαταλαβίστικος. Και μια παράσταση από και προς το άγνωστο.

«Κανείς άλλος συγγραφέας δεν μπήκε τόσο βαθιά, τόσο ανυπόδητος στο βασίλειο του έρωτα, όσο ο Παπαδιαμάντης -κι ας μην υπάρχει πουθενά η περιγραφή έστω μιας ερωτικής σκηνής».

Read More

And More