H Fisher-Price γίνεται 90 χρονών και εμείς θυμόμαστε τα πιο επικά παιχνίδια της!

Υπάρχουν μερικά παιχνίδια που, όσα χρόνια και αν περάσουν, παραμένουν μοντέρνα. Ο χρόνος τα μετατρέπει σε κλασσικά. Έχουν μεγαλώσει εσένα, το παιδί σου και δε σκοπεύουν να σταματήσουν πριν φθάσουν στα… δισέγγονα σου. Ξεχωρίζουν για το σχέδιο, την ποιότητα και την καινοτομία τους. Πώς γίνεται αυτό; Για να το καταλάβεις, χρειάζεται να γνωρίζεις την ιστορία δημιουργία τους. Το προσωπικό τους παραμύθι. Πριν ξεκινήσεις την ανάγνωση, οποιαδήποτε ομοιότητα με τα προσωπικά σου βιώματα μόνο συμπτωματική δεν είναι… Let’s Play!

Μία φορά και έναν καιρό, πριν από 90 χρόνια, ήταν ένας άντρας που τον έλεγαν Herman Fisher, ο οποίος σκέφτηκε ότι ο κόσμος χρειάζεται καλύτερα παιχνίδια. Θα αναπτύσσουν τη φαντασία, θα φέρνουν κάτι καινοτόμο, και θα διασκεδάζουν πραγματικά τα παιδιά. Ένωσε τις δυνάμεις του (και το επίθετο του) με τον Irving Price και τη Helen Schelle. Κάπως έτσι, “γεννήθηκε” η εταιρία που μαζί της έχεις παίξει, γελάσει, διασκεδάσει, σκοντάψει, επιλέξεις ως δώρο στο παιδί ή στο ανιψάκι σου: η Fisher-Price.

Όλα ξεκινούν το 1931. Τα παιχνιδάδικα της εποχής γεμίζουν με τις φιγούρες του Dr. και Granny Poodle. Τα παπάκια κερδίζουν αμέσως μία θέση στην καρδιά αρκετών παιδιών, με αποτέλεσμα ένα χρόνο μετά να χτιστεί το πρώτο μικρό μεν, γεμάτο από φαντασία, έμπνευση και αγάπη για τα παιδιά δε, Εργοστάσιο.

Μέσα στο κτήριο αυτό, δημιουργείται μία νέα κατηγορία παιχνιδιών που κανένας δεν είχε φροντίσει για αυτά στο παρελθόν: τα προσχολικά. Η μητέρα του ιδρυτή Fisher αναλαμβάνει το σχεδιασμό τους και προτού καν πεις “Price” γίνονται ανάρπαστα, σαγηνεύοντας παιδικές καρδιές παγκοσμίως. Την ίδια δεκαετία (το 1935 για ακρίβεια), η εταιρεία συνεργάζεται με τη Disney και δημιουργεί τα πρώτα παιχνίδια με ήχους. Ποτέ δεν είχε συμβεί κάτι ανάλογο στο παρελθόν. Έτσι, ο Mickey Mouse μιλάει και ο Donald Duck κάνει χαριτωμένους ήχους (σίγουρα τους γνωρίζεις και εσύ). Τρία χρόνια μετά σε μία στιγμή υψηλής έμπνευσης, οι άνθρωποι του εργοστασίου σχεδιάζουν το σκυλάκι που έμελλε να μείνει στην ιστορία ως το πιο γλυκό: το Snoopy Schiffer.

Μετά από μία δύσκολη δεκαετία, η Fisher-Price δοκιμάζει νέες τεχνολογίες και το 1959 δημιουργούν το «Looky Fire Truck», το παιχνίδι – έμπνευση για κάθε “Μικρό Ανθρωπάκι” που έπαιζες εσύ μικρή και συνεχίζει τώρα το παιδί σου. Ένα χρόνο αργότερα, η εταιρία παιχνιδιών φέρνει μία νέα πρόταση. Την πιο κλασική, για κάθε νεογέννητο που βρίσκεται 6 μήνες εν ζωή. Είναι πολύχρωμη και με εκπαιδευτικό χαρακτήρα, όπως το όραμα του ιδρυτή της. Την χαρακτηριστική της πυραμίδα, που έγινε η καλύτερη μου φίλη όταν ήμουν μικρός, καθώς δεν μπορούσα να αντισταθώ στα πολύχρωμα σχήματα της. Ακόμη, με θυμάμαι να ξυπνάω το πρωί και να θέλω να βάλω τον κάθε κρίκο στη σωστή σειρά και μόλις το έκανα, τους αφαιρούσα και πάλι από τη αρχή. Μαζί της έμαθα να ταξινομώ και εκπαίδευσα τον οπτικό-ακουστικό μηχανισμό μου. Τόσο απλά, όπως η κατασκευή της. Πριν από λίγες ημέρες, η κολλητή μου την πήρα δώρο στα γενέθλια του ανιψιού της. Ωχ! Απίστευτο; Σύντομα, θα μπορείς να την αποκτήσεις κατασκευασμένη από ζαχαροκάλαμο και ανακυκλώσιμα υλικά, υλοποιώντας έμπρακτα το νέο όραμα της εταιρείας για πλήρως ανακυκλώσιμα παιχνίδια, που δε θα επιβαρύνουν τον πλανήτη.

Στο ένα χέρι η πυραμίδα, στο άλλο το πρώτο παιδικό τηλέφωνο. Κάπως, έτσι, μεγάλωσαν αρκετά παιδιά που γεννήθηκαν μετά το 1963. Ίσως και εσύ. Άλλωστε, παρά τις ιδέες αρκετών designers για πιο μοντέρνες εκδοχές του τηλεφώνου που να συμβαδίζουν με τις τεχνολογικές εξελίξεις της κάθε εποχής, απορρίφθηκαν από μικρούς και μεγάλους. Έτσι, ακόμα και σήμερα, κυκλοφορεί η πρώτη εκδοχή που συνεχίζει να ρωτά με μπρίο: “Εμπρός; Φύγαμε”! Το μόνο που προσέθεσαν οι σχεδιαστές, κάποια στιγμή στην αρχή, είναι το κορδόνι, καθώς όταν το δοκίμασαν σε παιδιά παρατήρησαν ότι το τραβούσαν από το ακουστικό για να το πάνε βόλτα. Problem! Αν δεν έχεις καταλάβει ακόμη σε πιο αναφέρομαι, θυμήσου την ταινία “Toy Story 3”. Εκεί, ήταν ο απόλυτος πρωταγωνιστής. Τα τρία αυτά χρόνια δεν επιτρέπουν στην Fisher Price να επαναπαυτεί. Το 1961 γίνεται η πρώτη εταιρία που εισήγαγε το “Κέντρο Ερευνών” για τη δοκιμή παιχνιδιών, το οποίο συνεχίζει να εφαρμόζεται μέχρι και τη στιγμή που διαβάζεις το κείμενο αυτό.

Τα χρόνια περνούν, η διοίκηση αλλάζει, και η Fisher-Price δίνει περισσότερη σημασία στην τεχνολογία. Έτσι, λίγο πριν έρθουν τα 80s, παρουσιάζει δύο νέα πικάπ ειδικά σχεδιασμένα για παιδιά. WOW! Δίνοντας έμφαση στην ποιότητα και την καλαισθησία της κατασκευής, δημιούργησε δύο διαφορετικά, αλλά εξίσου ποιοτικά σχέδια. Το πρώτο το ονόμασαν “Record
Player” και το μόνο διαφορετικό που θα βρεις πάνω του σήμα είναι οι αποχρώσεις των χρωμάτων. Το δεύτερο και πιο απλό “ακούει” στο όνομα: “Phonograph” και,α αν το καλοσκεφτείς, αποτελεί την πρώτη επαφή των σημερινών DJ με τη μουσική. Το 1984, η εταιρία, χωρίς να εγκαταλείπει στιγμή τον σχεδιασμό παιχνιδιών, προχωρά στην κατασκευή βρεφικού εξοπλισμού. Καρεκλάκια φαγητού, βρεφικές κούνιες, κέντρα δραστηριοτήτων, μπανάκια, γιο-γιο και συστήματα ενδοεπικοινωνίας φέρνουν την υπογραφή της και μπαίνουν στο σπίτι σου. Στο δικό μου, ίσως πριν καν γεννηθώ. Εννέα χρόνια μετά, η Mattel, δημιουργός διαχρονικών παιχνιδιών όπως η Barbie και τα Hot Wheels, ενώνει τις δυνάμεις της με τη Fisher-Price.

Ο νέος αιώνας (2003) βρίσκει τη μεγαλύτερη εταιρεία παιχνιδιών με μία καινοτόμο κατασκευή που μόνο χαρά δίνει στο μωρό σου. Α, και άφθονο χοροπηδητό. Θα σου πω μία λέξη, για να καταλάβεις καλύτερο: «Jumperoo». Χοροπήδησαν οι αναμνήσεις μέσα σου; Γιατί, αυτό συνέβη σίγουρα στη Σοφία (σ.σ. συντάκτρια του TLife), καθώς ήταν το πρώτο δώρο που αγόρασε στο βαφτιστήρι της (μόλις της ανακοίνωσαν ότι θα είναι η νονά του). Πρώτα, χοροπήδησε η χαρά της. Μετά, ο αποδέκτης του δώρου. Καθώς τα σπίτια εξελίχθηκαν κατασκευαστικά και έγινε πιο δύσκολα να κρεμάς κούνιες, για παράδειγμα, από τις πόρτες, δημιουργήθηκε το αιωρούμενο αυτό παιχνίδι που επιτρέπει στα μωρά να μπορούν να σηκωθούν για πρώτη φορά και να δουν τον κόσμο γύρω τους! Για αυτό, φρόντισε να τους το δώσεις σε μία στιγμή που ο ουρανός είναι όμορφος και ο ήλιος λαμπερός. Αν τώρα που διαβάζεις το κείμενο αυτό, περιμένεις το μωράκι σου, τότε φρόντισε να του δημιουργήσεις το δικό του παράθυρο στον νέο κόσμο που ανοίγεται μπροστά του.

Και μπορεί να περίμενες ότι η Fisher-Price θα επαναπαυτεί στην παραπάνω επιτυχία, όμως, την ακριβώς επόμενη χρονιά (2004) παρουσιάζει το παιχνίδι που συντροφεύει κάθε πολύ μικρό γνωστό σου. Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια «Παίζω & Μαθαίνω» μιλούν και προσφέρουν στα μωρά τις πρώτες τους γνώσεις μέσα από διασκεδαστικά, οικεία θέματα από το καθημερινό τους περιβάλλον. Ένα “εκπαιδευτικό σκυλάκι” γίνεται ο καλύτερος φίλος του μωρού σου και αγαπιέται σε περισσότερες από 130 χώρες και 37 γλώσσες, συνεχίζοντας να είναι ανάμεσα στα κορυφαία παιχνίδια της εταιρίας ακόμα και σήμερα. Εξάλλου, ποια μαμά δε θέλει να προσφέρει στο παιδάκι της παιχνίδια που όχι μόνο το διασκεδάζουν, αλλά το εκπαιδεύουν ταυτόχρονα; Το βαλιτσάκι του γιατρού, ένα ραδιοφωνάκι με το γνωστό σκυλάκι για συντροφιά, ένα παιχνιδιάρικο γιο – γιο και άλλα τόσα σε περιμένουν…

Δέκα χρόνια μετά (2014), η σειρά “Παίζω & Μαθαίνω” γνωρίζει την πιο δημιουργική της φάση. Η νέα τεχνολογία “Smart Stages” προσφέρει τη δυνατότητα να επιλέξεις το εκπαιδευτικό περιεχόμενο, ανάλογα με το στάδιο ανάπτυξης που βρίσκεται το παιδί σου. Αν το μικρό σου αυτή τη στιγμή πηγαίνει στον παιδικό σταθμό, το γνωρίζεις. Αν πάλι μόλις έγινες μαμά ή θεία, μήπως έφθασε ο καιρός να το βιώσεις στην πράξη; Μία πληθώρα από τραγούδια, ήχους και φράσεις ανάμεσα σε 3 επίπεδα, ενθαρρύνει το μικρό σου να εξερευνήσει, να συμμετάσχει, να μιμηθεί, να μάθει.

Μπορεί το 2003 η Fisher-Price να έκανε τα μωρά σε όλο τον κόσμο να χοροπηδήσουν, πριν από πέντε χρόνια (2015), όμως, έβαλε το Beat στον πιο τρελό χορό που μπορεί να κάνει ένα μικρό παιδί. Μέσω ενός εικονικού φίλου, του “BeatBo“, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας (ακόμα και εσύ) μπορούν να ηχογραφήσουν μία φράση κι εκείνος να τη διασκευάσει σε ένα αγαπημένο του τραγούδι. Μένοντας πιστή στο όραμα του ευεργέτη της, για παιχνίδια με εκπαιδευτικό χαρακτήρα, σε όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού, ο “BeatBo” μαθαίνει στα παιδιά γράμματα, χρώματα, αρίθμηση, μουσική, τη σχέση αιτίας-αποτελέσματος και πολλά περισσότερα από όσα φαντάζεσαι τώρα.

Ο χρόνος αλλάζει και το 2016 η εταιρεία καινοτομεί συνδυάζοντας τις τεχνολογικές εξελίξεις με την ποιότητα που τη χαρακτηρίζει από το πρώτο της παιχνίδι αναπτύσσει για πρώτη φορά κώδικα για την προσχολική ηλικία μέσα από το παιχνίδι, που στη συνέχεια απέσπασε αμέτρητα βραβεία, το “Code-a-pillar“, το οποίο εξοικειώνει με δημιουργικό τρόπο τα παιδιά με τις νέες τεχνολογίες.

Λίγο πριν φτάσουμε στο σήμερα (2019), παρουσιάζονται τα «Linkimals», μία ομάδα από αγαπημένα ζωάκια-φιλαράκια που τους αρέσει να παίζουν και να τραγουδάνε μαζί.  Ο μικρός μου ανιψιός, το οποίο το κράτησε στα χέρια του τα περασμένα Χριστούγεννα, λίγο πριν ο χρόνος αλλάξει. Δώρο μου. Τα ζωάκια – φιλαράκια συγχρονίζονται μεταξύ τους “μιλώντας το ένα στο άλλο” και όταν το ένα βρίσκεται δίπλα στο άλλο, τραγουδούν όλα μαζί, δημιουργώντας την καλύτερη συναυλία που μπορεί να παρευρεθεί ένα μωρό.

Και κάπως έτσι, φτάνουμε στο σήμερα (2020). Σε αυτή την τόσο ιδιαίτερη χρονιά, τα παιχνίδια της δε ξεχωρίζουν μόνο για την ποιότητα τους, αλλά και για την καινοτομία τους. Ο κορονοϊός χτυπά ακόμα και τη βιομηχανία παιχνιδιών. Τα παιδιά έχουν άπειρο ελεύθερο χρόνο (το ζεις) και αυτό σημαίνει ένα πράγμα: περισσότερο χρόνο για παιχνίδι. Έτσι, η Fisher- Price δημιουργεί μία ειδική σειρά από συλλεκτικούς ήρωες δράσης και Μικρά Ανθρωπάκια Πρωταθλητών της Κοινωνίας με την ονομασία #ThankYouHeroes. Στόχος της σειράς είναι όχι μόνο να απαθανατίσει και να τιμήσει τους υγειονομικούς και τους καθημερινούς ήρωες της πρώτης γραμμής που φροντίζουν για την ασφάλεια μας, αλλά και να τους στηρίξει έμπρακτα, με το σύνολο των εσόδων διατίθενται για την πρωτοβουλία #FirstRespondersFirst. Η σειρά κυκλοφόρησε στην Αμερική, αποδεικνύοντας την ευαισθησία της εταιρείας να ανταποκρίνεται άμεσα σε χαλεπούς καιρούς και σε περιόδους, που η κοινωνία αντιμετωπίζει δυσκολίες. Δεν είναι υπέροχα;

Η στήριξη της δε σταματά εκεί. Δε θα μπορούσε, άλλωστε, αφού η αγαπημένη εταιρεία παιχνιδιών είναι πάντοτε παρούσα σε καταστάσεις ανάγκης. Στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, διέθεσε το εργοστάσιο της για να κατασκευαστούν εξαρτήματα αεροσκαφών, προστατευτικά μπαλόνια πλοίων και κιβώτια με ιατροφαρμακευτικό εξοπλισμό. Σήμερα, οι σχεδιαστές της δημιουργούν προστατευτικές μάσκες, αποδεικνύοντας ότι η δημόσια υγεία δεν είναι παιχνίδι.

To Happy end σε αυτό το παραμύθι είναι λίγο διαφορετικό: το γράφεις εσύ και το παιδί σου. Δύο παιδιά, δηλαδή. Μην εκπλήσσεσαι! Ίσως σε αυτή την ιδιαίτερη φάση που διανύουμε, αυτό που χρειαζόμαστε είναι να δούμε ξανά τον κόσμο μέσα από την οπτική του παιδιού. Με αισιοδοξία και χιούμορ. Σκέψου το! Και η ζωή ένα παιχνίδι είναι, που μόνο αν γίνεις και εσύ παιδί, θα ανακαλύψεις ξανά τη χαρά του. Και θα μάθεις πολλά πράγματα. Κράτησε στο πίσω μέρος του μυαλού σου ότι ο ουσιαστικός χρόνος παιχνιδιού μπορεί να προσφέρει θετικά οφέλη στην υγεία τόσο του παιδιού σου, όσο και στη δική σου. Για αυτό, δες τα πράγματα αλλιώτικα και παιδικά. Αυτό μας προτρέπει να κάνουμε η Fisher-Price. Θα την αμφισβητήσεις;

Πριν φύγεις, μπορείς να διαβάσεις την ιστορία ενός 90-χρόνου παιδιού, μέσα από εικόνες: