Παγκόσμια Εβδομάδα Ευαισθητοποίησης για τα Αντιβιοτικά: Μην τα δίνεις χωρίς την γνώμη του παιδιάτρου

Παγκόσμια Εβδομάδα Ευαισθητοποίησης για τα Αντιβιοτικά: Μην τα δίνεις χωρίς την γνώμη του παιδιάτρου | tlife.gr

Με αφορμή την Παγκόσμια Εβδομάδα Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης για τα Αντιβιοτικά και την Ευρωπαϊκή Ημέρα Ευαισθητοποίησης για τα Αντιβιοτικά, η επιστημονική κοινότητα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου γύρω από την αδικαιολόγητα εκτεταμένη χρήση των φαρμακευτικών σκευασμάτων. Ειδικά στην περίπτωση των παιδιών, η ανεξέλεγκτη χορήγηση αντιβιοτικών και λοιπών φαρμάκων, χωρίς την έγκυρη διάγνωση, γνώμη, συνταγογράφηση ή χορήγηση από τον θεράποντα παιδίατρο είναι μια εξαιρετικά διαδεδομένη πρακτική με αντιστοίχως επικίνδυνα αποτελέσματα. Γι’ αυτό και ο παιδίατρος του TLife, Δρ. Σπύρος Μαζάνης, εξηγεί μερικά ανησυχητικά στατιστικά δεδομένα για την χώρα και συμβουλεύει τους γονείς για την προσεκτική και συνετή χρήση των φαρμάκων στα παιδιά και τους εφήβους:

Σοβαρές επιπτώσεις για την υγεία των παιδιών έχει η αλόγιστη χρήση και κατανάλωση φαρμάκων. Τα ελληνόπουλα, τόσο κατά την διάρκεια της παιδικής ηλικίας, όσο και στην εφηβεία, παίρνουν φάρμακα χωρίς συνταγή γιατρού. Γι’ αυτό και οι παιδίατροι εφιστούν την προσοχή στους γονείς να μην παίζουν με την υγεία των παιδιών τους.

Ένας στους τέσσερις γονείς παίρνει την πρωτοβουλία και δίνει φάρμακα στο παιδί του χωρίς να συμβουλευτεί τον παιδίατρο. Επίσης, έχει υπολογιστεί ότι τέσσερις στου εκατό μαθητές καταφεύγουν στα φάρμακα σαν λύση στα ψυχολογικά προβλήματά τους. Ανάλογα, η λήψη αντιβιοτικών για λάθος λόγους, όπως για κρυολόγημα, γρίπη, πονόλαιμο και αντίστοιχες περιστάσεις, δεν έχει κανένα όφελος και μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες στον οργανισμό.

Θεωρητικά, η χορήγηση φαρμάκων στην Ελλάδα, και ειδικά στα παιδιά, γίνεται μόνο με την συνταγή γιατρού. Στην πράξη, όμως, αυτό καταστρατηγείται, διότι υπάρχει η δυνατότητα της ελεύθερης προμήθειάς τους από τα φαρμακεία κατά βούληση (εκτός φυσικά των ναρκωτικών ουσιών). Ωστόσο, με τον τρόπο αυτό αυξάνονται οι πιθανότητες υποθεραπείας ή υπερθεραπείας με απώτερες επιπτώσεις στην υγεία ενός παιδιού. Επιπλέον, το παιδί μαθαίνει και το ίδιο την αυθαίρετη λήψη φαρμάκων και οδηγείται στην πολυφαρμακία, φαινόμενο που ούτως ή άλλως μαστίζει την ελληνική οικογένεια.

 

Τι είναι η υπερθεραπεία;
Μπορεί να προκύψει όταν το παιδί παίρνει φάρμακα χωρίς την συνταγή γιατρού και χωρίς η λήψη να είναι απαραίτητη, με αποτέλεσμα να μην ωφελείται ο οργανισμός του. Για παράδειγμα, η χορήγηση αντιβιοτικών σε ιώσεις δεν ενδείκνυται και έτσι φορτώνεται ο οργανισμός με τοξικές ουσίες.

Μακροπρόθεσμα, η αλόγιστη χρήση αντιβιοτικών ουσιών μπορεί να προκαλέσει βλάβες στα νεφρά, το συκώτι, την καρδιά και το ουροποιητικό σύστημα. Άλλες συνέπειες από την λήψη φαρμάκων είναι ο πόνος στο στομάχι, ο πόνος στην κοιλιά, ο εμετός, η ναυτία, το αλλεργικό εξάνθημα και η λιποθυμία.

Τι είναι η υποθεραπεία;
Όταν το παιδί παίρνει το φάρμακο σε μειωμένη δοσολογία σε σχέση με το βάρος και την ηλικία του, τότε έχουμε υποθεραπεία. Επιπλέον, όταν η διάρκεια της θεραπείας είναι μικρότερη της απαιτούμενης και γενικότερα όταν δεν υπάρχει συμμόρφωση με τους κανόνες χορήγησης του φαρμάκου.

Είναι πολύ μεγάλο λάθος όταν οι γονείς, με δίκη τους πρωτοβουλία, μεταβάλλουν την δόση, την συχνότητα ή την διάρκεια της θεραπείας, επειδή υποχώρησαν τα συμπτώματα ή διότι το παιδί πηγαίνει στο σχολείο ή κοιμάται και δεν είναι εύκολο να πάρει το φάρμακο.

Η ατελής θεραπεία έχει και αυτή τις συνέπειες της: μπορεί η αρρώστια προς το παρόν να κοπάσει, άλλα να  επανεμφανιστεί με χειρότερα συμπτώματα και επιπλοκές. Ακόμη, ο οργανισμός μπορεί να συνηθίσει το φάρμακο και στο μέλλον να είναι αδρανής για την αντιμετώπιση κάποιας αρρώστιας.

Από όλα τα παραπάνω προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι τα φάρμακα είναι αγαθά για την υγεία του παιδιού, όταν χρησιμοποιούνται με λογική, ενώ αντιθέτως γίνονται “δηλητήρια” όταν δίνονται χωρίς την γνώμη του γιατρού.

 

ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΣΤΕΙΛΕΤΕ ΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΑΣ ΣΤΟ ΔΡ. ΣΠΥΡΟ ΜΑΖΑΝΗ; ΚΑΝ’ ΤΕ ΚΛΙΚ ΣΤΟ BANNER ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ

Επιμέλεια κειμένου: Νίκη Κλεισούρα

READ more