Αυτοί είναι ο λόγοι για τους οποίους πρέπει να βάλεις τα εξωτικά φρούτα στην διατροφή σου

Αυτοί είναι ο λόγοι για τους οποίους πρέπει να βάλεις τα εξωτικά φρούτα στην διατροφή σου | tlife.gr

Είναι λίγο πιο δύσκολα στο καθάρισμα από τα μήλα και τα πορτοκάλια, αλλά η γεύση και η εμφάνισή τους, κάνει τα εξωτικά φρούτα λαχαριστά και στο μάτι αλλά και για τον ουρανίσκο. Αυτά δεν είναι ευτυχώς, τα μόνα καλά που έχουν, αφού όπως μας λέει η Έφη Δέδε, Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, BSc, Επιστημονική Υπεύθυνη ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ, έχουν και πολλά θρεπτικά στοιχεία για τον οργανισμό. Πήγαινε λοιπόν στο σούπερ μάρκετ της γειτονιάς σου και πάρε φρούτα που ήρθαν κατευθείαν από το Μεξικό ή τις Φιλιππίνες.

Τα περισσότερα από τα εξωτικά φρούτα, τα αγαπάμε για την υπέροχη, ξεχωριστή γεύση τους. Ένας ακόμη λόγος για να τα προτιμήσετε, είναι για τα θρεπτικά συστατικά τους, τον πλούτο των βιταμινών που περιέχουν και τις θετικές τους επιδράσεις στην ανθρώπινη υγεία. Ας αναλύσουμε όμως μερικά από αυτά :

Παπάγια
Ανάλογα με την ποικιλία και το είδος των φυτών, η παπάγια  απαντάνται σε διάφορα μεγέθη και σχήματα όπως στρογγυλό, οβάλ και σχήμα αχλαδιού. Οι καρποί της περιέχουν πολλούς σπόρους. Η κίτρινη έως πορτοκαλοκόκκινη σάρκα της έχει συνήθως γλυκιά γεύση. Όταν είναι ώριμη, τρώγεται συνήθως ωμή, χωρίς τη φλούδα ή τα κουκούτσια της, ενώ το άγουρο πράσινο φρούτο μπορεί να καταναλωθεί μαγειρεμένο. Τόσο το πράσινο φρούτο, όσο και το ώριμο, είναι πλούσια σε βιταμίνης C, κάλιο και φυλλικό οξύ. Η παπάγια περιέχει επίσης ένα ένζυμο που ονομάζετε παπαΐνη και έχει τη δυνατότητα να διαλύει τις σκληρές ίνες του κρέατος. Έτσι, μπορεί να βοηθήσει ιδιαίτερα στη θεραπεία προβλημάτων που αφορούν την πέψη. Κάθε παπάγια αποδίδει περίπου 118 θερμίδες.

Χαρακτηριστικά: Αναπτύσσεται σε τροπικές και υποτροπικές περιοχές, στα νησιά Μπαρμπάντος, στη Βραζιλία, στο Μεξικό και στην Ινδία. Η παπάγια είναι διαθέσιμη όλο το χρόνο. Όταν το φρούτο είναι ώριμο και έτοιμο προς βρώση, η φλούδα του έχει πορτοκαλοκίτρινο χρώμα και ο καρπός πορτοκαλί – ροζ.

Διατροφική αξία: Καλή πηγή βιταμινών C, B-καροτίνης και φυλλικού οξέως. Ένα μεσαίου μεγέθους φρούτο μάς προσφέρει 5 γραμμάρια φυτικών ινών. Επίσης, περιέχει παπεΐνη που βοηθά στην πέψη και στο μεταβολισμό των πρωτεϊνών.

Τρόποι σερβιρίσματος: Κόψτε το στη μέση, αφαιρέστε τα κουκούτσια από το εσωτερικό, ξεφλουδίστε το και δαγκώστε το! Καταναλώστε το σε φρουτοσαλάτες, προσθέστε το σε πολτούς και χυμούς φρούτων με παγάκια.

Μάνγκο
Τα μάνγκο είναι εξωτικά φρούτα που κατάγονται από τροπικές περιοχές της Ασίας (όπως η Ινδία, η Κίνα, το Πακιστάν και η Ταϊλάνδη) και αποτελούν τα φρούτα που καταναλώνονται περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο στον κόσμο. Υπάρχουν περισσότερες από 1000 ποικιλίες μάνγκο και το δέντρο που καρποφορεί τα μάνγκο αποτελεί σύμβολο της αγάπης, καθώς τα φύλλα χρησιμοποιούνται παραδοσιακά σε ασιατικούς γάμους προκειμένου να ενισχύσουν τη γονιμότητα του ζευγαριού.
Όταν είναι ώριμο και έτοιμο για κατανάλωση, η φλούδα του έχει ένα πορτοκαλοκίτρινο χρώμα ή πράσινο με ροζ αποχρώσεις. Όταν πιέζουμε τη φλούδα του φρούτου θα πρέπει να είναι σχετικά μαλακή και τότε μόνο είναι έτοιμο για κατανάλωση. Η ψίχα του φρούτου έχει μια χρυσαφένια απόχρωση με γλυκιά γεύση και ωραίο άρωμα. Το ώριμο μάνγκο μπορεί να αποθηκευτεί στο ψυγείο για δύο με τρεις ημέρες. Τρώγοντας ένα μάνγκο τη μέρα καλύπτουμε τις συνολικές μας ανάγκες σε Β-καροτίνη και προστατεύουμε το δέρμα μας από την ηλιακή ακτινοβολία. Επίσης, είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, που βελτιώνουν την υγεία του γαστρεντερικού μας συστήματος. Τα μάνγκο συνιστούν πολύ καλή πηγή βιταμίνης C και Α, συνεπώς έχουν αντιοξειδωτική δράση. Η βιταμίνη C συμβάλλει στο σχηματισμό γλυκογόνου αλλά και στη διατήρηση του ανοσοποιητικού συστήματος, ενώ η βιταμίνη Α έχει σημαντική συμβολή στην αύξηση των οστών και την διατήρηση της όρασης. Τα μάνγκο είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, χαμηλά σε λιπαρά (ένα μάνγκο περιέχει περίπου 1γρ. λιπαρών) και έχουν λίγες θερμίδες (110 θερμίδες ανά τεμάχιο). Η κατανάλωση ενός μάνγκο την ημέρα καλύπτει το 40% των αναγκών μας για φυτικές ίνες, συμβάλλοντας στην ομαλότερη λειτουργία του εντέρου και περιορίζοντας τον κίνδυνο για ορισμένες μορφές καρκίνου. Επίσης είναι μια τροφή χαμηλή σε νάτριο (ένα μάνγκο περιέχει 156mg νατρίου), συνεπώς μπορεί να καταναλωθεί από άτομα που ακολουθούν διατροφή για τον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης. Επιπλέον τα μάνγκο είναι πλούσια σε ένα ένζυμο που έχει καταπραϋντική δράση για το στομάχι και περιορίζει την εμφάνιση δυσκοιλιότητας και σπαστικής κολίτιδας.

Τρόποι σερβιρίσματος: Στο κέντρο του φρούτου υπάρχει ένα μεγάλο κουκούτσι. Τεμαχίστε το φρούτο περιμετρικά, ξεφλουδίστε το και απολαύστε το! Το μάνγκο μπορεί να καταναλωθεί ως φρούτο ή μπορεί να αποτελεί συστατικό συνταγών, όπως γλυκά ή σαλάτες ή γιαούρτι. Στο κέντρο του φρούτου υπάρχει ένα μεγάλο κουκούτσι. Τεμαχίστε το φρούτο περιμετρικά, ξεφλουδίστε το και απολαύστε το! Καταναλώστε το κομμένο σε φέτες ή βάλτε το σε φρουτοσαλάτες. Επίσης, γαρνίρεται ψιλοκομμένο πάνω στο ρυζόγαλο.

Φρούτα του πάθους
Χαρακτηριστικά:
Τα φρούτα του πάθους, γνωστά και ως γκραναντίλα, πιστεύεται ότι έχουν πάρει την ονομασία τους από τους πρώτους Χριστιανούς που θεωρούσαν ότι το άνθος τους έμοιαζε με το αγκάθινο στεφάνι του Ιησού. Στο εσωτερικό του σκληρού μοβ κελύφους τους κρύβουν έναν χρυσαφί ζουμερό πολτό με μικρά κουκούτσια. Αγοράστε μαλακά ρυτιδωμένα φρούτα, κόψτε τα στη μέση και αφαιρέστε με ένα κουτάλι τον πολτό τους. Προσθέστε τον σε παγωτό, σε γλυκίσματα, όπως η μους, και δοκιμάστε το σε κοκτέιλ.

Διατροφική αξία: Εξαιρετική πηγή βιταμίνης C, B-καροτίνης, καλίου, μαγνησίου και σιδήρου.

Ανανάς
Ο ανανάς είναι ένα χυμώδες φρούτο με μοναδικά ξεχωριστή γεύση, που ευδοκιμεί σε τροπικά κλίματα. Η Χαβάη, η Ταϊλάνδη, οι Φιλιππίνες, η Κίνα, η Βραζιλία και το Μεξικό είναι οι κυριότερες χώρες που ασχολούνται με την εμπορική παραγωγή του. Ο ανανάς είναι διαθέσιμος κατά τη διάρκεια όλου του έτους στις τοπικές αγορές, όπως και στην ελληνική, εάν και η κύρια περίοδος παραγωγής του είναι από τον Μάρτιο έως και τον Ιούνιο. Ο ανανάς είναι ένα τροπικό φρούτο με υψηλή περιεκτικότητα σε ποικίλα θρεπτικά συστατικά, γεγονός που τον έχει κάνει ιδιαίτερα δημοφιλή στους κύκλους της υγιεινής διατροφής.  Συγκεκριμένα, ο ανανάς είναι πλούσιος σε βιταμίνες και μέταλλα, μεταξύ των οποίων η βιταμίνη Α, η βιταμίνη C, το ασβέστιο, ο φώσφορος και το κάλιο. Επίσης, έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος και χοληστερόλη, ενώ είναι πλούσιος σε φυτικές ίνες. Η σύσταση του έχει ως αποτέλεσμα να μπορεί να παρέχει ποικίλες ευεργετικές επιδράσεις στην ανθρωπινή υγεία μεταξύ των οποίων είναι και οι παρακάτω: Η βρωμελαΐνη αποτελεί ένα σύνθετο μίγμα ουσιών που απαντάται στον ανανά, με τα περισσότερο μελετημένα συστατικά της να είναι μια ομάδα πρωτεολυτικών ενζύμων που φαίνεται να συμβάλλουν καθοριστικά στη διαδικασία της πέψης. Οι ευεργετικές επιδράσεις της βρωμελαΐνης δεν φαίνεται να περιορίζονται στην προαγωγή της υγείας του πεπτικού, καθώς κάποιες μελέτες υποστηρίζουν ότι θεραπευτικές δόσεις αυτής μέσω συμπληρωμάτων μπορούν να παρέχουν ευεργετικά οφέλη στη φλεγμονή, στην πήξη του αίματος και στην αναστολή της ανάπτυξη ορισμένων όγκων.

Αντιοξειδωτική προστασία και ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος
Η υψηλή περιεκτικότητα του ανανά στην αντιοξειδωτική βιταμίνη C μπορεί να συμβάλλει στην προστασία έναντι της εμφάνισης νοσημάτων φθοράς όπως καρδιαγγειακών παθήσεων, διαβήτη και καρκίνου, ενώ μπορεί να ενισχύσει το ανοσοποιητικό σύστημα προστατεύοντας έναντι του κοινού κρυολογήματος. Η πλούσια σε αντιοξειδωτικά σύσταση του ανανά, όπως και άλλων φρούτων, μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης καταρράκτη που αποτελεί την κύρια αιτία απώλειας όρασης κατά την ενήλικο ζωή.

Καρύδα
H καρύδα είναι σημαντική πηγή αντιοξειδωτικών στοιχείων, βιταμινών και μετάλλων. Tο ανθρώπινο δέρμα αντιδρά πολύ θετικά στα ευεργετικά συστατικά της καρύδας, τα μεταλλικά άλατα και τα ιχνοστοιχεία, που βοηθούν στην αποτοξίνωσή του. Tο παρθένο λάδι καρύδας είναι πολύ πλούσιο σε αντιοξειδωτικά στοιχεία, που διεισδύουν στις βαθύτερες στιβάδες της επιδερμίδας, προστατεύοντας το δέρμα από τη δημιουργία ελεύθερων ριζών. Eπίσης, το λάδι από καρύδα, χάρη στη μικρή μοριακή δομή του, επιτρέπει τη γρήγορη απορρόφησή του από το δέρμα, χαρίζοντας βαθιά ενυδάτωση στην επιδερμίδα, απομακρύνοντας τα επιφανειακά νεκρά κύτταρα και αφήνοντας το δέρμα λείο, απαλό και φωτεινό. Στην κοσμητολογία, το λάδι καρύδας είναι πασίγνωστο για την αντιγηραντική και αντιοξειδωτική του δράση, καθώς έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη E και φυσικά καροτένια. Eπίσης, ήπιες περιπτώσεις ψωρίασης και εκζέματος καταπολεμώνται αποτελεσματικά έπειτα από συστηματική χρήση λαδιού καρύδας. Στον οργανισμό, το λαουρικό οξύ που περιέχεται σε αρκετά μεγάλο ποσοστό στην καρύδα, έχει αποδειχτεί ότι είναι αρκετά αποτελεσματικό σε παθήσεις του ανοσοποιητικού. Σε πολλά καλλυντικά καθημερινής περιποίησης της επιδερμίδας και των μαλλιών περιέχεται λάδι καρύδας για τις ιδιαίτερα θρεπτικές και αντιοξειδωτικές του ιδιότητες. Mπορείτε, όμως, να φτιάξετε και τις δικές σας συνταγές, από λάδι καρύδας, βούτυρο ή ακόμη και από το γάλα που περιέχει στον καρπό της.

READ more