Chiara Ferragni: Από την κορυφή των social στην πιθανή φυλάκιση- Η αποκαθήλωση ενός fashion φαινόμενου

Η Chiara Ferragni υπήρξε για περισσότερα από δέκα χρόνια ένα από τα πιο λαμπρά παραδείγματα της δύναμης των social media. Από ένα απλό fashion blog, κατάφερε να χτίσει μια διεθνή αυτοκρατορία, να γίνει σύμβολο επιτυχίας και να αποτελεί πρότυπο για εκατομμύρια νέους χρήστες που ονειρεύονταν να μετατρέψουν την online παρουσία τους σε καριέρα. Σήμερα όμως, η Ιταλίδα influencer βρίσκεται αντιμέτωπη με σοβαρές κατηγορίες για απάτη και μια πιθανή ποινή φυλάκισης ενός έτους και οκτώ μηνών, στη δίκη που διεξάγεται στο Μιλάνο.

Η αρχή ενός μύθου

Credit line: IPA / SplashNews.com / Splash / Profimedia

Το 2009, η Ferragni δημιούργησε το blog “The Blonde Salad”, μια διαδικτυακή πλατφόρμα αφιερωμένη στη μόδα, το lifestyle και τα ταξίδια. Εκείνη την περίοδο φοιτούσε στη Νομική στο Πανεπιστήμιο Bocconi, ωστόσο η συνεχώς αυξανόμενη επιτυχία του blog την οδήγησε να εγκαταλείψει τις σπουδές της και να αφοσιωθεί πλήρως στον νέο της δρόμο.

Το 2011 ανακηρύχθηκε blogger της χρονιάς από την Teen Vogue, ενώ μέσα σε λίγα χρόνια είχε καταφέρει να μετατρέψει το blog της σε μια πολυδιάστατη επιχείρηση με marketing services, προϊόντα μόδας και συνεργασίες με κορυφαία brands διεθνούς κύρους. Η προσωπική της σειρά ρούχων και αξεσουάρ πωλούνταν σε δεκάδες χώρες, ενώ η ίδια εμφανιζόταν συστηματικά στις λίστες του Forbes ως μία από τις πιο επιδραστικές γυναίκες στην παγκόσμια fashion σκηνή.

Το 2015, η διαδρομή της έγινε case study στο Harvard Business School, γεγονός που αποδείκνυε ότι η επιτυχία της δεν ήταν απλώς ψηφιακό φαινόμενο, αλλά ένα επιχειρηματικό μοντέλο που άξιζε να μελετηθεί.

Η «χρυσή εποχή» των συνεργασιών και της προβολής

Credit line: Castel Franck/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Η Ferragni καθιερώθηκε ως το απόλυτο fashion icon του Instagram, σε μια εποχή που οι influencers μεταμορφώνονταν από χρήστες σε επαγγελματίες της ψηφιακής προβολής. Οι συνεργασίες της περιλάμβαναν ονόματα όπως Louis Vuitton, Gucci, Dior και Prada. Παράλληλα, η προσωπική της ζωή —ο γάμος με τον Ιταλό ράπερ Fedez και οι δυο τους εμφανίσεις— προσέδιδε ακόμη μεγαλύτερη δημοσιότητα στο brand της.

Credit line: Cobra Team / BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia

Το 2019, το ντοκιμαντέρ “Chiara Ferragni: Unposted” έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ της Βενετίας, παρουσιάζοντας το ταξίδι της από blogger σε επιχειρηματικό “φαινόμενο”. Λίγο αργότερα, η πλατφόρμα Prime Video κυκλοφόρησε τη σειρά “The Ferragnez”, η οποία παρακολουθούσε την καθημερινότητα της οικογένειάς της.

Όλα έδειχναν πως η Ferragni είχε καταφέρει να κατακτήσει ό,τι μπορούσε να ονειρευτεί μια digital entrepreneur.

Το σκάνδαλο που άλλαξε τα πάντα

Credit line: Manuele Mangiarotti/ipa-agency.n / Shutterstock Editorial / Profimedia

Το 2023 και το 2024 άρχισαν να διαφαίνονται τα πρώτα σύννεφα πάνω από την αυτοκρατορία της. Αφορμή στάθηκε η συνεργασία της με την ιταλική εταιρεία Balocco, για την κυκλοφορία ενός ειδικού χριστουγεννιάτικου γλυκού pandoro. Η διαφημιστική καμπάνια υπονοούσε ότι μέρος των εσόδων θα κατευθυνόταν σε ένα παιδιατρικό νοσοκομείο στο Τορίνο, όμως η ιταλική Αρχή Ανταγωνισμού διαπίστωσε ότι η μοναδική δωρεά είχε γίνει μήνες πριν την καμπάνια και δεν συνδεόταν με τις πωλήσεις του προϊόντος.

Παρόμοια ζητήματα εντοπίστηκαν και σε μια καμπάνια με πασχαλινά αυγά της εταιρείας Dolci Preziosi, όπου επίσης αναφερόταν ότι οι πωλήσεις σχετίζονταν με φιλανθρωπικές δράσεις.

Η Ferragni δέχθηκε αρχικά διοικητικά πρόστιμα ύψους περίπου 1,4 εκατομμυρίων ευρώ. Το πλήγμα στη δημόσια εικόνα της ήταν άμεσο: συνεργασίες πάγωσαν, brands αποστασιοποιήθηκαν και η αξιοπιστία της —που αποτελούσε και το ισχυρότερο κεφάλαιό της— άρχισε να κλονίζεται.

Η ποινική υπόθεση και η δίκη στο Μιλάνο

Credit line: Berzane Nasser/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Στα τέλη του 2024 η εισαγγελία του Μιλάνου ξεκίνησε επίσημα έρευνα για διακεκριμένη απάτη. Το 2025, η Ferragni παραπέμφθηκε σε δίκη με την επιταχυνόμενη διαδικασία, επιλογή που περιορίζει την ανώτατη ποινή αλλά επιταχύνει την εκδίκαση.

Κατά τη διάρκεια της προδικαστικής διαδικασίας, η εισαγγελία υποστήριξε ότι οι καμπάνιες των προϊόντων του 2021 και του 2022 παρουσίαζαν λανθασμένα στοιχεία, δημιουργώντας στο κοινό την πεποίθηση ότι αγοράζοντας τα προϊόντα συνείσφεραν σε συγκεκριμένες φιλανθρωπικές δράσεις. Η Ferragni αρνείται την κατηγορία, επιμένοντας πως πάντα λειτουργούσε με καλή πίστη και πως πρόκειται για μια υπόθεση που έχει λάβει δυσανάλογες διαστάσεις.

Στην τελευταία συνεδρίαση, ο εισαγγελέας ζήτησε την καταδίκη της σε ποινή φυλάκισης ενός έτους και οκτώ μηνών. Η τελική απόφαση αναμένεται στις 5 Δεκεμβρίου, με μεγάλο ενδιαφέρον τόσο από τα media όσο και από τη βιομηχανία της μόδας.

Η αποκαθήλωση ενός «άτρωτου» brand

 
 
 
 
 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Chiara Ferragni ✨ (@chiaraferragni)

Το σκάνδαλο της Ferragni θεωρείται χαρακτηριστικό της νέας εποχής των social media: μια εποχή όπου οι followers δεν αρκούνται πλέον στα όμορφα posts και στις λαμπερές συνεργασίες. Θέλουν διαφάνεια, ειλικρίνεια και πραγματικά στοιχεία. Η υπόθεση έχει προκαλέσει συζητήσεις στην Ιταλία και διεθνώς για το αν χρειάζεται πιο αυστηρό πλαίσιο ελέγχου σε θέματα influencer marketing, ιδίως όταν εμπλέκονται φιλανθρωπικές εκστρατείες.

Για την ίδια τη Ferragni, ανεξάρτητα από το τελικό αποτέλεσμα της δίκης, η δοκιμασία είναι βαθιά. Η εικόνα της, ως γυναίκα-πρότυπο που κατάφερε να χτίσει μια αυτοκρατορία από την αρχή, έχει τραυματιστεί. Ο χρόνος θα δείξει αν μπορεί να επανακτήσει το χαμένο έδαφος — ή αν το “Pandoro-gate” θα αποτελέσει το τέλος μιας εποχής.

Kεντρική φωτογραφία -Getty 

 

Ακολουθήστε το tlife.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα.

Read More

And More

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232164