“Πόλεμος” καλλιτεχνών για το μνημείο του τρομοκρατικού χτυπήματος στο Παρίσι

Καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του, ο Jeff Koons αποτέλεσε ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα ταλέντα του καλλιτεχνικού κόσμου! Η συνεισφορά του στις Τέχνες και το συνολικό έργο του αποτέλεσε πολλές φορές “μήλον της Έριδος”, διχάζοντας τόσο τους κριτικούς και επαγγελματίες τέχνης, όσο και το κοινό. Για άλλη μια φορά, λοιπόν, ο εμπνευσμένος οραματιστής της contemporary art που χρησιμοποιεί έναν περισσότερο commercial τρόπο να παράξει την τέχνη του, αντλώντας περιεχόμενο από αντικείμενα που θεωρούνται μπανάλ και κιτς, απασχολεί με το τελευταίο έργο του που θα αποτελέσει μάλιστα μνημείο για τα θύματα της τρομοκρατικής ενέργειας στο Παρίσι το 2015! Οι αντιδράσεις από μεγάλη μερίδα Γάλλων καλλιτεχνών και μουσειακών παραγόντων κορυφώθηκαν δε, μετά την ανοιχτή επιστολή που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Libération, την οποία υπέγραψαν 24 άνθρωποι των Τεχνών, περιγράφοντας το έργο του Koons μεταξύ άλλως και ως “σοκαριστικό”!

Έπειτα από προτροπή της τότε Αμερικανίδας Πρέσβειρας στη Γαλλία, Jane D. Hartley, ο Koons ανακοίνωσε το Νοέμβριο του 2016 πως θα “δωρίσει” στο λαό του Παρισιού το μνημειακό έργο “Bouquet of Tulips” (“Μπουκέτο Τουλίπες”) που απεικονίζει ακριβώς αυτό που περιγράφει και ο τίτλος του, δηλαδή ένα γιγαντιαίο (ύψους 12 και πλάτους οκτώ μέτρων) ανθρώπινο χέρι που κρατάει ένα μπουκέτο από πολύχρωμες τουλίπες και θα τοποθετηθεί στην πλατεία μπροστά από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού και το Palais de Tokyo. Ο Jeff Koons άντλησε έμπνευση από το… χέρι του Αγάλματος της Ελευθερίας που κρατάει τον πυρσό, ένα έργο που δώρισε η Γαλλία στην Αμερική.

Τώρα, καλλιτέχνες από κάθε χώρο τον Τεχνών προβάλλουν αντίσταση, χαρακτηρίζοντας το εν λόγω έργο “ανεπιθύμητο”. “Εμείς, καλλιτέχνες, πολιτικοί, επαγγελματίες και ερασιτέχνες της γαλλικής καλλιτεχνικής σκηνής, ζητούμε να εγκαταλειφθεί η συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Ειλικρινά, το project είναι σοκαριστικό, για λόγους διαφορετικής τάξης και σημασίας, ο συνδυασμός ωστόσο των οποίων θα πρέπει με κάθε λογική να οδηγήσει στην αναθεώρηση και εγκατάλειψή του” υπογράφουν οι 24 “αντιρρησίες” και συνεχίζουν: “Αν ένα έργο πρωτοφανούς σημαντικότητας έπρεπε να τοποθετηθεί σε αυτό το πολιτιστικό και ιστορικά ιδιαίτερου κύρους σημείο της πόλης, δεν θα έπρεπε να ολοκληρωθεί μέσα από ανοιχτό κάλεσμα προς τους καλλιτέχνες, όπως είθισται, δίνοντας την ευκαιρία στους Γάλλους καλλιτέχνες να συμμετάσχουν, παρουσιάζοντας το project τους;”.

Τέλος, η επιστολή επισημαίνει: “Αυτό το installation (του Koons) θα είναι δαπανηρό για το κράτος και κατ’ επέκταση για τους φορολογούμενους πολίτες. Επειδή ο καλλιτέχνης δωρίζει μονάχα την ‘ιδέα’, η κατασκευή και η εγκατάστασή του γλυπτού, υπολογίζεται πως θα στοιχίσει περίπου €3,5 εκατομμύρια, θα γίνει μέσω χορηγών, οι οποίοι θα ωφεληθούν οικονομικά σε ποσοστό 66% επιπλέον την αρχικής συνεισφοράς τους”. Τέλος, επισημαίνεται στην ανοιχτή επιστολή πως ακόμη και η τοποθεσία στην οποία θα εγκατασταθεί το έργο είναι προβληματική, μιας και δεν συνδέεται με κανένα τρόπο με τα τραγικά συμβάντα στο Stade de France, το Bataclan και τα κοντινά εστιατόρια και μπαρ, στα οποία έχασαν τη ζωή τους 130 άνθρωποι.

Read More

And More