Η Ρόζα της Σμύρνης: Οι ήρωες της ταινίας μάς συστήνονται [pics]

Η “Ρόζα της Σμύρνης” ξετυλίγει μια συναρπαστική ερωτική ιστορία που ξεκινάει από τη Σμύρνη του 1922 για να μας ταξιδέψει στην Αθήνα της δεκαετίας του ’80. Δεν θα μπορούσαν, λοιπόν, οι συντελεστές της να μας υποδεχτούν σε ένα καταλληλότερο μέρος από το εστιατόριο Παπαγεωργίου, στην Αγία Παρασκευή όπου μιλήσαμε για την ταινία και γευτήκαμε την πολίτικη κουζίνα.

Οι γεύσεις και οι συγκινητικές ιστορίες ήταν το επίκεντρο αυτής της συνάντησης που μας έφερε λίγο πιο κοντά στην δημιουργική διαδικασία της ταινίας.

ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ για να διαβάσεις περισσότερα για την ταινία

Ο Γιώργος Κορδέλλας σκηνοθετεί τη σπουδαία Λήδα Πρωτοψάλτη και τους ταλαντούχους Τάσο Νούσια, Ευγενία Δημητροπούλου και Γιούλικα Σκαφιδά σε ρόλους κλειδιά στην καρδιά μιας συγκινητικής και ρομαντικής ιστορίας. Η ταινία κυκλοφορεί επίσημα στις αίθουσες την Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου από τη Feelgood.

Παίζουν ακόμα οι Γιλμάζ Γκρουντά (Yılmaz Gruda), Τζεμ Ακσακάλ (Cem Aksakal), Πέτρος Λαγούτης, Χάρης Εμμανουήλ, Κώστας Καζανάς, Αϊσάν Σουμερτζάν (Aysan Sümercan) και Γιάννης Θωμάς.

Το σενάριο υπογράφει η Χριστίνα Λαζαρίδη και είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα του Γιάννη Γιαννέλλη-Θεοδοσιάδη “Ισμαήλ και Ρόζα”, ενώ την ταινία ντύνει μελωδικά η μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου.

Ο πρωταγωνιστής μας συνειδητοποιεί ότι η προσφυγιά δεν ήταν ελληνική αποκλειστικότητα, ήταν αμφίδρομη, παρότι βέβαια από εδώ οι άνθρωποι έφυγαν με οδηγία, ενώ οι Μικρασιάτες έφυγαν βίαια. Το κοινό ανταποκρίνεται όταν μια ταινία το συγκινεί”, είπε ανάμεσα σε άλλα ο Γιώργος Κορδέλλας.

Η ταινία σε προσκαλεί σε μία όχι μόνο συγκινησιακή, αλλά και λυτρωτική διαδρομή. Αρα το όλο έργο αποκτά το μέγεθος και τη δομή μιας τραγωδίας εν εξελίξει. Από τον πολιτισμό της Ιωνίας πέρασαν λαοί και λαοί και ζυμώθηκαν μαζί του και μέσα απ’ αυτήν την προσφυγιά στήθηκε η νέα Ελλάδα”, εξηγεί ο Τάσος Νούσιας για τον ήρωα που υποδύεται.

Η Ευγενία Δημητροπούλου μοιράστηκε τη χαρά της για τη συμμετοχή στην ταινία. “Νιώθω πάρα πολύ χαρούμενη και περήφανη που είμαι κομμάτι αυτής της ταινίας, είχα ένα πολύ καλό ένστικτο από την πρώτη μέρα που συναντήθηκα με τον Πάνο Παπαχατζή και με τον Γιώργο Κορδέλλα στο γραφείο των Αργοναυτών, μου άρεσε ο τρόπος που αντιμετώπιζαν τη δουλειά και την ταινία. Κι όταν μπήκαμε στην περιπέτεια των γυρισμάτων, όταν γνώρισα και τους υπόλοιπους συντελεστές, νιώθω ευλογημένη και χαρούμενη που μοιράζομαι αυτήν την υποκριτική εμπειρία με τόσο άξιους συναδέλφους και, κυρίως, με τη Λήδα Πρωτοψάλτη, δεδομένου ότι είναι μια ηθοποιός που θαυμάζω τόσο πολύ, για μένα είναι ιδιαίτερη τιμή”, είπε.

Η Ρόζα είναι ένας βράχος, μια “κανονική” γυναίκα, αλλά με τέτοια γεγονότα στη ζωή της που θα είχαν κάνει άλλους ανθρώπους να λυγίσουν. Η Ρόζα στάθηκε όρθια”, είπε η Λ¨ηδα Πρωτοψάλτη για τον κεντρικό ρόλο της ταινίας τον οποίο υποδύεται.

Η συγκεκριμένη ταινία με συγκίνησε από την πρώτη στιγμή, κυρίως γιατί με ανθρώπινο τρόπο προσεγγίζει ένα πρόβλημα που εμείς, πολλές φορές, αντιμετωπίζουμε είτε με φόβο, είτε με ταμπού, που είναι η σχέση μας με τους Τούρκους. Το να ξέρεις τον άλλον είναι πάρα πολύ σημαντικό, γιατί αλλιώς δεν μπορείς να είσαι φίλος του, ούτε καν εχθρός του”, αναφέρει ανάμεσα σε άλλα ο Δημήτρης Παπαδημητρίου τονίζοντας ότι τον ενθουσιάζει η ανθρώπινη προσέγγιση της ιστορίας.

Το βράδυ της Δευτέρας θα πραγματοποιηθεί η avant premiere της ταινίας, στο θέατρο Παλλάς, με όλους τοςυ συντελεστές να είναι εκεί για να ζήσουν ξανά τη μαγεία των γυρισμάτων. Λίγες μέρες νωρίτερα και πριν την συνάντησή μας σε αυτό το press lunch οι πρωταγωνστές μίλησαν για το ρόλο που υποδύονται.

Χαρακτήρες με μυστικά και πάθη: Οι ήρωες της ταινίας μάς συστήνονται

Δημήτρης (Τάσος Νούσιας)
Ο Δημήτρης είναι ένας αρχιτέκτονας, του οποίου η οικογένεια έφυγε από την Κωνσταντινούπολη μετά τα επεισόδια του ’55. Γι’ αυτό το λόγο δε συμπαθεί καθόλου τους Τούρκους. Όταν η έκθεση που αφορά στα κειμήλια των ανθρώπων της Σμύρνης πριν την Καταστροφή κινδυνεύει να ματαιωθεί εξαιτίας ενός «θερμού επεισοδίου» με την Τουρκία, αποφασίζει να πάρει την κατάσταση στα χέρια του και, μαζί με τη συνεργάτιδα του Ρίτα, βγαίνουν σε αναζήτηση ενός κεντρικού εκθέματος-πόλου έλξης για κοινό και χορηγούς.
«Ο Δημήτρης δεν συμπαθεί καθόλου τους Τούρκους στην αρχή της ταινίας» λέει ο σκηνοθέτης. «Στην πορεία όμως, ψάχνοντας να βρει το κεντρικό έκθεμα που τον οδηγεί στο μυστικό της Ρόζας, συναντάει Τούρκους στη Σμύρνη, γίνεται φίλος με κάποιον που οι γονείς του κατάγονται από την Κρήτη, και αρχίζει σταδιακά να καταλαβαίνει ότι οι πολιτικές επιλογές είναι αυτές που ευθύνονται κατά βάση για τα τραγικά γεγονότα του παρελθόντος και όχι οι απλοί άνθρωποι».
Ο σκηνοθέτης βρήκε στο πρόσωπο του Τάσου Νούσια τον ηθοποιό που ενσαρκώνει τον πρωταγωνιστή της ταινίας. Ο Δημήτρης με την συναισθηματική του εμπλοκή με την Μαριάννα, που ξεκινάει από μια σύμπτωση, ξετυλίγει το κουβάρι των μυστικών μιας ερωτικής ιστορίας του παρελθόντος, ενώ παράλληλα γεννιέται μια καινούργια που θα αλλάξει τις ζωές των πρωταγωνιστών.

Ρόζα (Λήδα Πρωτοψάλτη)
Η αινιγματική Ρόζα είναι μια γυναίκα σκληρή και ανθεκτική. Έχει περάσει δύσκολα και οι μνήμες του παρελθόντος την ταλαιπωρούν ακόμα στα 80 της. Θέλει να ξεχάσει, αλλά δεν μπορεί. Κρατάει καλά κρυμμένα τα μυστικά της και αυτό την κάνει δύσκολο χαρακτήρα σαν άνθρωπο. Όπως μας λέει η Λήδα Πρωτοψάλτη για τον χαρακτήρα της Ρόζας «Οι άνθρωποι που αντιμετωπίζουν τρομερά πράγματα στη ζωή τους, αναπτύσσουν μια υπερβολική δύναμη μέσα τους. Η Ρόζα ορθώθηκε για να αντιμετωπίσει την τραγικότητα της ζωής της, και να στηρίξει την εγγονή της».
Στην ταινία, η Ρόζα ζει στην Αθήνα με την εγγονή της Μαριάννα την οποία έχει μεγαλώσει μόνη της. Παρόλο που ζει εδώ και δεκαετίες στην Ελλάδα, εξακολουθεί να είναι μια αριστοκράτισσα της Σμύρνης που δυσκολεύεται να αντιληφθεί τις πρωτοποριακές καλλιτεχνικές επιλογές της νεαρής εγγονής της. Όμως η μεταξύ τους αγάπη είναι ανιδιοτελής και αδιαμφισβήτητη. Η Μαριάννα τρέφει πολύ γλυκά και όμορφα συναισθήματα για τη Ρόζα παρόλο που υπάρχει μια κόντρα μεταξύ των γενεών, της διαφορετικής πεποίθησης και αισθητικής. «Εκνευρίζομαι που η γιαγιά μου δε με θεωρεί καλλιτέχνη, εκνευρίζομαι που με κριτικάρει για τον τρόπο που ντύνομαι και που αντιμετωπίζω ορισμένους ανθρώπους και καταστάσεις, όμως η μεταξύ μας σχέση παραμένει πάντα μία καθαρόαιμη σχέση γονιού και παιδιού γιατί στην ουσία για μένα αυτή είναι η μόνη μητέρα που γνώρισα» σχολιάζει η Ευγενία Δημητρόπουλου.

Μαριάννα (Ευγενία Δημητροπούλου)
Η Μαριάννα είναι μια κοπέλα 28 χρονών, καλλιτέχνης, με όνειρα νεανικά και παιδική σχεδόν αισιοδοξία και αφέλεια. Ασχολείται με τα εικαστικά και μαζεύει αντικείμενα που οι άλλοι θεωρούν σκουπίδια για να τα μεταμορφώσει, να τους δώσει μια άλλη υπόσταση και μια νέα χρήση. Έχει πάθος γι’ αυτό που κάνει, αλλά οι δημιουργίες της ξεπερνούν τα πλαίσια της Τέχνης όπως την ορίζει και την κατανοεί η γιαγιά Ρόζα.
Ο σκηνοθέτης λέει για την νεαρή Μαριάννα, που εκτός από εγγονή της αινιγματικής Ρόζας είναι καταλυτική παρουσία για τη μεταμόρφωση του κεντρικού χαρακτήρα της ταινίας, του Δημήτρη: «Η Μαριάννα είναι ένα σύγχρονο παιδί που δεν ξέρει και τόσα πολλά για το παρελθόν και την ιστορία. Είναι ένα παιδί της εποχής της, που ξαφνικά ανακαλύπτει ότι υπάρχουν πράγματα που αγνοεί. Και για την οικογένεια της και για τη γιαγιά της μαζί με την οποία ζει. Πράγματα καταλυτικά για το παρελθόν, αλλά και για το μέλλον της».
Αυτή η αποσιώπηση θα φέρει τη Μαριάννα πιο κοντά στη δική της αλήθεια, αλλά και πιο κοντά στον Δημήτρη. Το κρυφό παρελθόν της Ρόζας είναι ένα σημείο που κεντρίζει ιδιαίτερα το ενδιαφέρον της Μαριάννας και γι΄ αυτό όταν γνωρίζει τον Δημήτρη που σιγά σιγά προσπαθεί να ξετυλίξει την ιστορία ενός νυφικού κι ενός σημειώματος που έχει βρεθεί μέσα σ’ αυτό, στην ουσία ξετυλίγει τη δική της προσωπική ιστορία.

Ρίτα (Γιούλικα Σκαφιδά)
Η Ρίτα είναι η σύγχρονη γυναίκα και επαγγελματίας εκείνης της εποχής. Μαζί με τον Δημήτρη προσπαθούν να οργανώσουν την έκθεση. Εκτός από συνεργάτες είναι και ζευγάρι, αν και πρόκειται για δύο πολύ διαφορετικούς ανθρώπους. «Η Ρίτα είναι η σύντροφος του Δημήτρη. Έχει γεννηθεί στο Παρίσι και είναι κατά κάποιο τρόπο συναισθηματικά αποστασιοποιημένη από αυτή την έκθεση, είναι η δουλειά της δηλαδή και μόνο η δουλειά της, ενώ ο Δημήτρης εμπλέκεται συναισθηματικά λόγω του παρελθόντος του και των προκαταλήψεών του» λέει ο Τάσος Νούσιας. Μπορεί να είναι πολύ διαφορετικοί χαρακτήρες, όμως τους συνδέει το πάθος για τη δουλειά τους.
Η Ρίτα είναι το αντίθετο του Δημήτρη. Δεν έχει τον παρορμητισμό του. Είναι όπως λένε και οι ίδιοι στην ταινία, «η Δύση και η Ανατολή». Αυτή μεγαλωμένη στο Παρίσι, αυτός στην Κωνσταντινούπολη. Έχουν διαφορετικές οπτικές και προσεγγίσεις στην πραγματικότητα αλλά και στον τρόπο δουλειάς και έτσι η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη.

Φωτογαρφίες: Πέτρος Χόντος

Read More

And More