Πίσω στην κορυφή της σελίδας
14.07.2015 | 09:00
Γεωργία Καπώλη

Αφυδάτωση: 12 προβλήματα που σου δημιουργούνται αν δεν πίνεις αρκετό νερό

Αφυδάτωση: 12 προβλήματα που σου δημιουργούνται αν δεν πίνεις αρκετό νερό
ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;
Πίνεις αρκετό νερό ή το ξεχνάς; Έχεις σκεφτεί τι προβλήματα μπορεί να σου δημιουργήσει; Η διαιτολόγος-διατροφολόγος Γεωργία Καπώλη μας εξηγεί τι επιπτώσεις μπορεί να έχει στην υγεία η ανεπαρκής ενυδάτωση και γιατί πρέπει να πίνουμε αρκετό νερό μέσα στη μέρα μας, ειδικά τώρα που οι θερμοκρασίες είναι υψηλές!

Μην ξεχνάς ότι η ενυδάτωση βοηθά την επιδερμίδα σου να είναι πάντα λαμπερή και υγιής αλλά και το αδυνάτισμά σου, μιας και σε κρατά περισσότερη ώρα χορτάτη. Για αυτό μάθε γιατί δεν πρέπει να αφυδατώνεσαι...


1. Προκαλεί κακοσμία του στόματος

Η μέρα σου στη δουλειά είναι απαιτητική. Τρέχεις πάνω κάτω και δεν προλαβαίνεις ούτε νερό να πιεις. Πρόσεχε όμως γιατί η αφυδάτωση είναι ένας σημαντικός λόγος για τη δυσοσμία του στόματός σου. Το σάλιο έχει σημαντικές αντιβακτηριακές ιδιότητες κι όταν είσαι αφυδατωμένη, το μειωμένο σάλιο στο στόμα επιτρέπει στα βακτήρια να ευδοκιμήσουν, έχοντας ως αποτέλεσμα την κακή αναπνοή. Μην ξεχνάς λοιπόν να πίνεις όσο περισσότερο νερό μπορείς μέσα στη μέρα σου.


2. Προκαλεί έντονη επιθυμία για ζάχαρη

Η αφυδάτωση μπορεί να προκαλέσει αίσθημα πείνας και ιδιαίτερα μια ακατανίκητη επιθυμία για ζάχαρη και γλυκό. Ειδικά αν ασκείσαι και βρίσκεσαι σε αφυδατωμένη κατάσταση, χρησιμοποιείς με ταχύτερο ρυθμό το γλυκογόνο (δηλαδή τους αποθηκευμένους υδατάνθρακες), μειώνοντας άμεσα έτσι την αποθήκευσή τους. Για αυτό λοιπόν, όταν τελειώνεις τη γυμναστική σου, έχεις όρεξη για τρόφιμα πλούσια σε ζάχαρη. Γιατί με κάποιο τρόπο, πρέπει να αναπληρωθούν τα επίπεδα γλυκογόνου, έτσι ώστε να νιώθεις έτοιμη για την επόμενη προπόνησή σου.


3. Επηρεάζει τη γυμναστική σου

Ακόμα κι αν είσαι ελαφρώς αφυδατωμένη, μπορεί να επηρεάζει την ικανότητά σου να καταβάλεις οποιαδήποτε προσπάθεια στην προπόνησή σου. Έστω και 2% αφυδατωμένο να είναι το σώμα σου, μπορεί να προκαλέσει μείωση κατά 10% στην αθλητική απόδοση. Επομένως, όσο πιο αφυδατωμένη είσαι, τόσο χειρότερη επίδοση θα έχεις. Και όχι μόνο αυτό, αλλά θα νιώθεις μεγαλύτερη δυσκολία στο να βγάλεις εις πέρας την άσκηση.


4. Προκαλεί ξηρότητα του δέρματος
Ξέρεις πολύ καλά πως για να είναι το δέρμα σου υγιές και λαμπερό, χρειάζεται να πίνεις αρκετό νερό. Και σε αυτό ρόλο παίζει και ο τρόπος ζωής σου. Εάν γυμνάζεσαι για παράδειγμα κάθε μέρα, τότε θα πρέπει να πίνεις περισσότερο νερό. Μπορεί να σου ακουστεί περίεργο αλλά για να είναι το δέρμα σου λείο και πάντα ενυδατωμένο, πρέπει το ντους σου να διαρκεί λιγότερο από 5 λεπτά και να αποφεύγεις το χλιαρό ή ζεστό νερό για μεγάλο χρονικό διάστημα, γιατί μπορεί να αφυδατώσει το δέρμα σου ακόμα περισσότερο.


5. Μπορεί να επηρεάσει την οδήγησή σου

Σύμφωνα με μια νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο «Physiology and Behavior», απέδειξε ότι οι οδηγοί που είναι αφυδατωμένοι ενδέχεται να κάνουν περισσότερα λάθη στην οδήγηση από αυτούς που είναι καλά ενυδατωμένοι. Κι αν μέχρι τώρα απέφευγες να πίνεις νερό πριν ταξιδέψεις, για να γλιτώσεις τις συχνές στάσεις, μάθε πως η αφυδάτωση μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο των τροχαίων ατυχημάτων. Επομένως πίνε νερό άφθονο, όποτε το ζητά ο οργανισμός σου και μην το ξεχνάς!



6. Προκαλεί κόπωση

Νιώθεις κατάπτωση, νιώθεις εξάντληση και αδυναμία. Μήπως έχεις ώρα να πιεις νερό; Η αφυδάτωση έχει μεγαλύτερη σχέση με την κούραση από ό,τι νόμιζες. Όταν είσαι αφυδατωμένη, εμφανίζεται πτώση της αρτηριακής πίεσης, αύξηση της καρδιακής συχνότητας και επιβράδυνση της ροής του αίματος προς τον εγκέφαλο, με αποτέλεσμα όλα αυτά να σε κάνουν να νιώθεις εξάντληση. Επίσης, η έλλειψη νερού στους μύες κάνει τις χειρωνακτικές εργασίες να φαίνονται πιο δύσκολες και κουραστικές.


7. Προκαλεί νευρικότητα
Έχεις νεύρα; Πιες ένα ποτήρι νερό και ίσως η διάθεσή σου να αλλάξει. Η αφυδάτωση έχει ορισμένες νευρολογικές επιπτώσεις και μπορεί να προκαλέσει οξυθυμία σύμφωνα με μια μικρή μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Nutrition. Οι επιστήμονες εξέτασαν τη διάθεση και τη συγκέντρωση σε 25 νεαρές γυναίκες που είτε τους είχαν χορηγηθεί αρκετά υγρά για να παραμείνουν επαρκώς ενυδατωμένες, ή που ήταν ήπια αφυδατωμένες μετά από γυμναστική και λήψη διουρητικών. Οι αφυδατωμένες γυναίκες ανέφεραν πονοκεφάλους, απώλεια συγκέντρωσης και οξυθυμία.


8. Μπορεί να προκαλέσει ρίγος
Μπορεί να φαίνεται αντιφατικό, αλλά η αφυδάτωση μπορεί να προκαλέσει ρίγη. Αυτό συμβαίνει επειδή το σώμα σου αρχίζει να περιορίζει τη ροή του αίματος στο δέρμα. Επιπλέον, το νερό κρατά τη θερμότητα κι έτσι, αν αφυδατωθείς, μπορεί να είναι πιο δύσκολο να ρυθμιστεί η θερμοκρασία του σώματος. Πράγμα το οποίο μπορεί να σε κάνει να νιώθεις
ρίγος πιο γρήγορα, ακόμα και όταν δεν είσαι σε ψυχρό περιβάλλον.


9. Μπορεί να προκαλέσει μυϊκές κράμπες

Η έλλειψη νερού προκαλεί λιγότερη κυκλοφορία του αίματος, η οποία μπορεί να προκαλέσει μυϊκές κράμπες. Το σώμα έχει την τάση να προστατεύει τα ζωτικά του όργανα μετατοπίζοντας το υγρό μακριά από τους μύες και οτιδήποτε άλλο δεν θεωρείται ζωτικής σημασίας. Ακόμη, κατά την αφή, οι μυϊκές κράμπες μπορεί να είναι εξαιρετικά επώδυνες, καθιστώντας τους μύες πιο σκληρούς από ό,τι είναι στη φυσιολογική τους κατάσταση. Μέχρι και οι αλλαγές σε νάτριο και κάλιο μέσω της απώλειας του ιδρώτα, μπορεί να συμβάλουν στις κράμπες.


10. Προκαλεί ζάλη και θόλωση

Όταν έχεις πάθει αφυδάτωση, εκτός από τους μύες, μειώνεται εξίσου στον εγκέφαλο η κυκλοφορία του αίματος, κάτι το οποίο μπορεί να προκαλέσει ζάλη. Επιπλέον, σύμφωνα με μια μελέτη από την British Journal of Nutrition, η ήπια αφυδάτωση μπορεί να επηρεάσει την ικανότητά σου να εκτελέσεις πνευματικές λειτουργίες και να προκαλέσει σύγχυση, θόλωση και «μπλοκάρισμα» του εγκεφάλου.


11. Μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους

Η αφυδάτωση μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Η έλλειψη νερού επηρεάζει τα επίπεδα σεροτονίνης του σώματος με αποτέλεσμα να έχεις πονοκέφαλο. Επιπλέον, τα μικρά αιμοφόρα αγγεία στον εγκέφαλο ανταποκρίνονται γρήγορα στα χαμηλά επίπεδα ενυδάτωσης (τα οποία επίσης ευθύνονται για τους πονοκεφάλους που προκαλούνται από «hangover»), οδηγώντας σε σφοδρούς πόνους, ακόμη και σε ημικρανίες. Δοκίμασε λοιπόν να πιεις ένα ή δύο ποτήρια νερό την επόμενη φορά που έχεις πονοκέφαλο, και ίσως εξαφανιστεί. Θα μπορούσες επίσης να καταναλώσεις φρούτα, τα οποία περιέχουν υψηλή ποσότητα νερού.


12. Προκαλεί δυσκοιλιότητα

Το σώμα σου χρειάζεται νερό για να μπορούν να κινηθούν οι ουσίες μέσω του παχέος εντέρου. Όταν δεν πίνεις αρκετό νερό, το σώμα σου αποβάλλει περισσότερο υγρό από τα κόπρανα, γεγονός που τα καθιστούν πιο σκληρά και πιο δύσκολο να περάσουν από τον πρωκτό. Πίνοντας λοιπόν αρκετό νερό και τρώγοντας αρκετές φυτικές ίνες, μπορεί να σε βοηθήσει να ανακουφιστείς από τη δυσκοιλιότητα.


ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΝΕΙΣ ΠΑΝΤΑ ΕΝΥΔΑΤΩΜΕΝΗ

 Όταν η θερμοκρασία ανεβαίνει, πρέπει να φροντίζεις για την ενυδάτωσή σου! Να έχεις πάντα κοντά σου μπουκαλάκια με νερό, καθώς και ποικιλία ροφημάτων και τροφίμων που μπορούν να σε ενυδατώσουν… απολαυστικά!
Ροφήματα όπως γάλα, χυμοί, αναψυκτικά (χωρίς θερμίδες αν προσέχεις το βάρος σου), τσάι ή καφές, καθώς και ορισμένα τρόφιμα όπως φρούτα, λαχανικά και γιαούρτι, περιέχουν πολύ νερό και συμβάλλουν σημαντικά στην ενυδάτωσή σου!


Επιμέλεια: Θεοδωροπούλου Δέσποινα

Βαθμολόγησέ το
Εσύ τι λες; Πες τη γνώμη σου
Top 10
close button

Κάντε Like: Tlife.gr στο Facebook