Αυτοί οι 5 διατροφικοί μύθοι έχουν όντως επιστημονική εξήγηση

Αυτοί οι 5 διατροφικοί μύθοι έχουν όντως επιστημονική εξήγηση | tlife.gr

Αν είσαι κι εσύ μια από τις πολλές γυναίκες που κατά καιρούς έχουν μπει σε δίαιτα μόνες τους, χωρίς την παρακολούθηση κάποιου διατροφολόγου και τα έχεις παρατήσει λίγο καιρό μετά γιατί δεν είδες κάποιο αποτέλεσμα, τότε να ξέρεις ότι δεν είσαι μόνη σου. Είμαστε πολλές που έχουμε αποφασίσει να κάνουμε μόνες μας το ταξίδι της απώλειας των κιλών, παίρνοντας πληροφορίες από δω κι από κει, χωρίς να έχουμε συμβουλευτεί κάποιον ειδικό. Βέβαια, δεν είναι όλα αυτά που διαβάζεις στο ίντερνετ ή που σου λένε οι φίλοι σου εντελώς μύθος, κάποια υποστηρίζονται όντως από επιστημονικές έρευνες, αρκεί βέβαια να τα ακολουθήσεις μαζί με την βοήθεια κάποιου ειδικού.

Αυτοί είναι οι 5 διατροφικοί μύθοι που έχουν όντως επιστημονική εξήγηση:

1. Αν θες να χάσεις κιλά, μπορείς να αποφύγεις το πρωινό

Ένα από τους πιο βασικούς κανόνες που ακούς συνεχώς, είναι ότι μια επιτυχημένη δίαιτα ξεκινά από το πρωινό. Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα: Ένα καλό πρωινό, δεν υπόσχεται μια γενικότερη υγιεινή διατροφή. Για την ακρίβεια, σύμφωνα με Αμερικάνικη έρευνα, το 90% των Αμερικανών τρώει πρωινό αλλά το 50% του πληθυσμού είναι είτε υπέρβαροι, είτε παχύσαρκοι. Πρέπει να ξέρεις δυο πράγματα, όσο αφορά το πρωινό:

  1. Η ώρα δεν είναι τόσο σημαντική, όσο νομίζεις. Δεν χρειάζεται να φας μέσα στην πρώτη ώρα, αφού ξυπνήσεις. Ο μεταβολισμός σου δεν θα πάθει κάτι.
  2. Όταν τρως πρωινό νωρίς, σημαίνει ότι δημιουργείς ένα μεγαλύτερο χρονικό παράθυρο για να τρως, κάτι το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερα αποθέματα λίπους και περισσότερα προβλήματα υγείας, σύμφωνα με τους επιστήμονες του Salk Institute. Αν φας το πρωινό σου στις 7 π.μ και ένα σνακ στις 10 μ.μ, σημαίνει ότι θα τρως συνολικά σε ένα διάστημα 15 ωρών, που είναι περισσότερο απ’ ότι χρειάζεται το σώμα σου.

Η αλήθεια πίσω από τον μύθο: Κανένα γεύμα δεν είναι πιο σημαντικό από το άλλο. Αυτό που έχει την μεγαλύτερη σημασία, είναι η κατανάλωση θερμίδων, η επιλογή τροφών και το πόσο χρόνο σπαταλάς τρώγοντας μέσα στην ημέρα σου.

2. Δεν υπάρχει πρόβλημα αν φας μεγάλο δείπνο

Ξέρουμε όλοι ότι το δείπνο είναι ίσως το πιο δημοφιλές γεύμα για να φας μαζί με φίλους ή με την οικογένειά σου, αλλά ο περισσότερος κόσμος νομίζει ότι το να τρως αφού πέσει ο ήλιος, είναι μεγάλη διατροφική αμαρτία. Αυτό δεν θα μπορούσε να απέχει περισσότερο από την αλήθεια. Ιταλοί ερευνητές συνέκριναν τα κιλά ανθρώπων που έτρωγαν το τελευταίο γεύμα της ημέρας νωρίς, με ανθρώπους που τ έτρωγαν πιο αργά και είδαν ότι δεν υπήρχε κάποια διαφορά στα κιλά, αλλά όσοι έτρωγαν πιο αργά έχαναν περισσότερο λίπος. Κι άλλες έρευνες που ακολούθησαν της αρχικής κατέληξαν στον ίδιο συμπέρασμα-η ώρα δεν μετρά. Η παρακάτω δήλωση από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Oregon, το αποτυπώνει ιδανικά: “Η κατανάλωση πολλών θερμίδων σε κάνει να παίρνει κιλά, άσχετα με το πότε τρως”.

Η αλήθεια πίσω από τον μύθο: Το να μην τρως το βράδυ και να μην απολαμβάνεις το φαγητό με την οικογένεια ή τους φίλους σου, είναι κάτι το πολύ περιοριστικό και δεν επιβεβαιώνεται από κάποια έρευνα. Δεν θα παχύνεις επειδή τρως το βράδυ, θα παχύνεις όμως αν τρως πολύ το βράδυ.

3. Τα σνακ δεν επηρεάζουν τον μεταβολισμό

Ξέρουμε πως όταν τρως, καις θερμίδες. Έτσι, πριν από περίπου 30 χρόνια, προέκυψε ένα κανόνας που έλεγε ότι αν τρως συχνότερα, θα καις περισσότερες θερμίδες. Έτσι, ο κόσμος άρχισε να καταναλώνει 4-6 μικρά γεύματα ημερησίως. Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα: Γάλλο ερευνητές ανακάλυψαν πως δεν υπάρχουν συγκεκριμένες ενδείξεις που να υποστηρίζουν ότι χάνεις κιλά, τρώγοντας συχνότερα γεύματα. Πήγαν μάλιστα, ένα βήμα παραπέρα και απέδειξαν πως ο αριθμός θερμίδων που καις καθημερινά δεν έχει να κάνει με το αν τρως μικρότερα και περισσότερα γεύματα ή αν τρως δυο πολύ μεγάλα, αρκεί να καταναλώνεις τις συγκεκριμένες θερμίδες, που πρέπει για να χάσεις βάρος.

Η αλήθεια πίσω από τον μύθο: Αν ο διατροφολόγος σου σου πει να καταναλώνεις 2000 θερμίδες την ημέρα, δεν έχει σημασία αν τις σπας σε 5 γεύματα των 400 θερμίδων ή σε δυο γεύματα των 1000 θερμίδων. Ο αριθμός των γευμάτων σου θα πρέπει να καθορίζεται με βάση το τι βολεύει το πρόγραμμά σου. Καναδοί επιστήμονες συνέκριναν τα αποτελέσματα ανθρώπων που έτρωγαν τρία γεύματα την ημέρα, με τα αποτελέσματα ανθρώπων που έτρωγαν έξι γεύματα την ημέρα και βρήκαν ότι δεν υπήρχε σημαντική διαφορά στην απώλεια κιλών τους, εκείνοι όμως που έτρωγαν τρία γεύματα δήλωναν ότι πεινούσαν λιγότερο πεινασμένοι.

4. Φάε υδατάνθρακες για να αδυνατίσεις

Οι υδατάνθρακες έχουν κατηγορηθεί πολλάκις και ο λόγος για την κακή τους φήμη είναι ο παρακάτω: Σχεδόν 50% των υδατανθράκων βρίσκεται μορφή επεξεργασμένων τροφίμων και ζάχαρης. Έτσι, όταν ακούς να λένε ότι οι υδατάνθρακες σου κάνουν κακό, συνήθως αναφέρονται στην κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων ζάχαρης. Αυτό όμως είναι άδικο για όλες τις άλλες τροφές που περιέχουν υδατάνθρακες. Αν συκγρίνεις μια χαμηλή σε υδατάνθρακες δίαιτα με μια τυπική διατροφή ενός μέσου ανθρώπου, τότε ναι φαίνεται η διαφορά. Αν όμως, την συγκρίνεις με μα δίαιτα βασισμένη στους υδατάνθρακες, αλλά με χαμηλή κατανάλωση σε ζάχαρη, επεξεργασμένες τροφές και γλουτένη, τότε θα δεις ότι τα αποτελέσματα είναι πολύ διαφορετικά. Πριν το 1991, όταν η Ιαπωνία θεωρούνταν ως κοινωνία που η διατροφή της βασίζεται κυρίως στους υδατάνθρακες, τα ποσοστά παχυσαρκίας και διαβήτη δεν ξεπερνούσαν ποτέ το 3%. Αν οι υδατάνθρακες ήταν ο βασικός εχθρός, τότε οι Ιάπωνες, των οποίων η διατροφή βασιζόταν σε μαγάλο βαθμό στο ρύζι και τις γλυκοπατάτες, θα ήταν ο πιο υπέρβαρος λαός με τα μεγαλύτερα ποσοστά διαβήτη στον κόσμο.

Η αλήθεια πίσω από τον μύθο: Αγνόησε τους απαρχαιωμένους κανόνες που λένε ότι οι υδατάνθρακες είναι ο εχθρός. Το σώμα σου χρειάζεται υδατάνθρακες και αν τους αποκλείσεις εντελώς από την διατροφή σου, μπορεί να αντιμετωπίσεις μείωση των ορμονών που ελέγχουν την απώλεια βάρους. Ένα καλός, γενικός κανόνας είναι: Να καταναλώνεις πιο πολλούς υδατάνθρακες τις ημέρες που γυμνάζεσαι και βεβαιώσου ότι οι υδατάνθρακες που καταναλώνεις προέρχονται από καθαρές τροφές, όπως φρούτα και λαχανικά.

5. Να γυμνάζεσαι με άδειο στομάχι

Δεν υπάρχει χειρότερο πράγμα από το να γυμνάζεσαι με γεμάτο στομάχι και να αισθάνεσαι ότι θα σκάσεις. Υπάρχουν έρευνες που αποδεικνύουν ότι είναι πολύ σημαντικό να τρως πριν από μια προπόνηση, αλλά το “πριν” είναι μια ευρεία έννοια. Η διαδικασία πέψης είναι πολύ περίπλοκη. Όταν τρως το φαγητό δεν πάει κατευθείαν στους μύες ή το έντερό σου. Θέλει πολύ χρόνο για να γίνει αυτό. Έτσι, αν φας αρκετές ώρες πριν ασκηθείς, θα έχεις και πάλι αρκετό “καύσιμο” για να σε βοηθήσει να αποδώσεις και να αισθανθείς τέλεια.

Η αλήθεια πίσω από τον μύθο: Έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, έδειξε πως ο οργανισμός μπορεί να απορροφήσει μεταξύ 1 και 10 γραμμαρίων πρωτεΐνης ανά ώρα. Έτσι αν φας ένα γεύμα, το οποίο περιέχει 25 γραμμάρια πρωτεΐνη, σημαίνει πως θα μείνει στον οργανισμό σου μέχρι και 25 ώρες, μετά την κατανάλωση. Η ενυδάτωση αλλά και οι συνήθειες του ύπνου σου παίζουν μεγάλο ρόλο στην απόδοσή σου στο γυμναστήριο, γι’ αυτό φρόντισε να είσαι ξεκούραστη και να πίνεις μπόλικο νερό. Να τρως ένα μεγάλο ή ένα μικρό γεύμα, όταν στο ζητάει το σώμα σου.

READ more