Θέλεις να αδυνατίσεις; Ο Δ. Γρηγοράκης και η ομάδα των ειδικών απαντούν στις απορίες που στέλνεις

Θέλεις να αδυνατίσεις; Ο Δ. Γρηγοράκης και η ομάδα των ειδικών απαντούν στις απορίες που στέλνεις | tlife.gr

Μέσα από το TLIFE και συγκεκριμένα από τη στήλη του Q&A μπορείς να ενημερωθείς και να λύσεις κάθε σου πρόβλημα, που αφορά φυσικά στη διατροφή και τη δίαιτα. Η Επιστημονική Ομάδα του Δημήτρη Γρηγοράκη περιμένει τη δική σου ερώτηση και είναι έτοιμη να σου δώσει τη λύση που αναζητάς. Στείλε μας την απορία σου και λάβε άμεσα μια απάντηση από τους ειδικούς. Προς το παρόν πάμε να δούμε τι ερωτήσεις είχαν οι αναγνώστριές μας αυτήν την εβδομάδα…

*Αν θέλεις να στείλεις κι εσύ την ερώτησή σου κάνε «κλικ» στο banner που θα βρεις το τέλος του άρθρου

ΕΡΩΤΗΣΗ
Γεια σας! Θα ήθελα να ρωτήσω για το γάλα. Έχω ακούσει πως είναι βλαβερό και δεν χρειάζεται στη διατροφή των ενήλικων ανθρώπων. Επίσης, προκαλεί φούσκωμα στην κοιλιά και καλό είναι να το αντικαθιστούμε με γάλα αμυγδάλου ή ρυζιού. Τι γνώμη έχετε για αυτά τα προϊόντα;
Ρίνα

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Το γάλα είναι πολύ σημαντικό τρόφιμο, που εφοδιάζει τον οργανισμό με απαραίτητα θρεπτικά συστατικά (ασβέστιο, λιποδιαλυτές βιταμίνες, πρωτεΐνη), τα οποία συμβάλλουν στην ενίσχυση της υγείας των οστών, του ανοσοποιητικού και της μυϊκής λειτουργίας.

Αν θες να ελέγξεις τις γαστρεντερικές ενοχλήσεις (π.χ. πρήξιμο, φούσκωμα, τυμπανισμό) θα ήταν προτιμότερο να επιλέγεις κατσικίσιο γάλα, που έχει λιγότερη λακτόζη, η οποία ευθύνεται για τις δυσάρεστες ενοχλήσεις σε άτομα που έχουν ευαισθησία σε αυτές.

Το γάλα αμυγδάλου, ρυζιού προσφέρουν καλή ποσότητα πρωτεϊνών, ασβεστίου, χωρίς να επιβαρύνουν με κορεσμένα «κακά» λιπαρά και θερμίδες. Να επιλέγεις εκείνα που δεν έχουν προστιθέμενη ζάχαρη.

ΕΡΩΤΗΣΗ
Είμαι 18 χρόνων. Προσπαθώ αλλά δεν μπορώ να χάσω κιλά. Σαν να έχει μπλοκάρει κάτι τον οργανισμό μου. Έχω κάνει εξετάσεις και είμαι υγιής. Τι να κάνω;
Μαργαρίτα

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Η μείωση σωματικού βάρους βασίζεται στις βασικές αρχές της ισορροπημένης διατροφής, οι οποίες εξασφαλίζουν επάρκεια θρεπτικών συστατικών, έτσι ώστε να χάσεις με ασφάλεια τα κιλά. Είναι σημαντικό να αποφύγεις εξαντλητικά υποθερμιδικά προγράμματα μονοφαγίας.

Η διατροφή σου είναι καλό να έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

  • Συχνότητα γευμάτων ανά 3ωρο, ξεκινώντας κάθε μέρα με πρωινό (π.χ. γάλα και δημητριακά ολικής αλέσεως με σιτάρι και βρώμη).
  • Κατανάλωση τροφίμων από όλες τις ομάδες, μιας και δεν υπάρχουν τρόφιμα που παχαίνουν και αδυνατίζουν.
  • Επαρκής πρόσληψη υγρών – 1 ½ λίτρο καθημερινά (νερό, χυμοί, ημίπαχο γάλα, τσάι, στιγμιαίος καφές).
  • Προσοχή στις ποσότητες φαγητού.
  • Κατά τη διάρκεια της ημέρας αν νιώθεις ότι πεινάς μπορείς να καταναλώσεις σνακ που δεν επιβαρύνουν θερμιδικά το διαιτολόγιο σου όπως μπάρα δημητριακών ολικής αλέσεως, 1 χούφτα ανάλατους ξηρούς καρπούς, 1-2cream crackers σικάλεως & γιαούρτι ή γάλα ή φρούτο.
  • Κατανάλωσε “καλά” λιπαρά. Απαραίτητα λιπαρά οξέα που βρίσκονται στο ελαιόλαδο, στις ελιές, στα λιπαρά ψάρια και στους ξηρούς καρπούς, σε βοηθούν να αισθάνεσαι χορτάτη και ρυθμίζουν την κατανομή του λίπους στο σώμα σου.
  • Δώσε έμφαση στα μικρά και συχνά γεύματα. Αν παραλείπεις συστηματικά γεύματα, αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μη γίνονται σωστές καύσεις στον οργανισμό σου.
  • Πικάντικα τρόφιμα (π.χ. μαύρο πιπέρι, καυτερές πιπεριές) Θα ενισχύσει προσωρινά τον βασικό μεταβολικό ρυθμό, χάρη στην καψαϊκίνη που περιέχουν οι πιπεριές.
  • Δώσε έμφαση στην ποιότητα των τροφίμων και μη μετράς μόνο θερμίδες (δηλαδή τρόφιμα που βρίσκονται όσο το δυνατόν πιο κοντά στην φυσική τους μορφή).
  • Απόφυγε το αλκοόλ, τη ζάχαρη, το αλάτι τα γλυκά και τα αναψυκτικά με ζάχαρη.

Τέλος, καλό θα ήταν να απευθυνθείς σε πτυχιούχο διατροφολόγο, για να κάνεις μία μέτρηση μεταβολισμού και να σου σχεδιάσει ένα πρόγραμμα διατροφής σύμφωνα με τις ανάγκες του οργανισμού σου.

ΕΡΩΤΗΣΗ
Καλησπέρα! Είμαι 74 κιλά και έχω ύψος 1.65. Νομίζω ότι έχει κολλήσει ο μεταβολισμός μου, παρόλο που ο θυρεοειδής μου είναι ρυθμισμένος. Τι πρέπει να κάνω;
Γρηγορία

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Η απώλεια βάρους στηρίζεται τόσο στις διατροφικές σου συνήθειες όσο και στα επίπεδα δραστηριότητας σου. Βεβαιώσου ότι καθημερινά η διατροφή σου έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

  • Προσεκτικές ποσότητες φαγητού, αλατιού και λιπαρών/γλυκών τροφίμων.
  • Συχνότητα γευμάτων ανά 3ωρο.
  • Αυξημένη πρόσληψη υγρών 1,5-2 λίτρα (νερό, χυμοί, ημίπαχο γάλα, καφές, τσάι, ρόφημα κρόκου Κοζάνης).
  • Καθημερινή κατανάλωση: 5-7 μερίδων φρούτων και λαχανικών, 2-3 μερίδων ημίπαχων γαλακτομικών.
  • Ποικιλία τροφίμων από όλες τις ομάδες.

Τέλος, καλό θα ήταν να απευθυνθείς σε πτυχιούχο διατροφολόγο, για να κάνεις μία μέτρηση μεταβολισμού και να σου σχεδιάσει ένα πρόγραμμα διατροφής σύμφωνα με τις ανάγκες του οργανισμού σου.

ΕΡΩΤΗΣΗ
Έχω 1,65 ύψος και ζυγίζω 73 κιλά. Θα ήθελα να ρωτήσω για ποιο λόγο χάνω πολύ αργά κιλά;
Σοφία

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Η διαδικασία του ζυγίσματος αποτελεί ένα “φωτογραφικό” γεγονός και ο κάθε οργανισμός χάνει με το δικό του ρυθμό. Συγκεκριμένα, η ένδειξη της ζυγαριάς σας κάθε φορά απεικονίζει την κατάσταση του βάρους σας την συγκεκριμένη χρονική στιγμή, η οποία και δύναται να τροποποιηθεί (είτε προς τα πάνω, είτε προς τα κάτω) στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Η κατανόηση και αντιμετώπιση των παρακάτω αιτιών είναι βέβαιο ότι θα βελτιώσει ουσιαστικά την ψυχολογία σας και σύντομα θα επιβραβεύσει και με το παραπάνω την προσπάθειά σας!

15 κυριότερες αιτίες για τις οποίες μπορεί να κολλάει η ζυγαριά:

  • Δυσκοιλιότητα.
  • Αναμονή Περιόδου / Βρίσκεστε στο Μέσο του κύκλου σας.
  • Βιταμινική Ανεπάρκεια / χαμηλός σίδηρος.
  • Η ζυγαριά σας έχει αποσυντονιστεί (μπλοκάρει / χαλάσει) και δεν μπορεί να αποδώσει τις πραγματικές μικρές μειώσεις του βάρους σας. Το ίδιο συμβαίνει όταν δεν ζυγίζεστε σε σταθερή πρωινή ώρα (μετά την τουαλέτα) ή με τα ίδια ελαφριά ρούχα.
  • Τρώτε μεγαλύτερες ποσότητες από εκείνες που προτείνει η δίαιτά σας.
  • Κάνετε αντικαταστάσεις τροφίμων που δεν προβλέπονται.
  • Τσιμπολογάτε στις ενδιάμεσες ώρες των γευμάτων χωρίς να έχετε συναίσθηση της πραγματικής ποσότητας που καταναλώνετε.
  • Παραλείπετε γεύματα νομίζοντας ότι έτσι θα χάσετε περισσότερο.
  • Λαμβάνετε ακανόνιστα γεύματα (τρώτε σε μη σταθερές ώρες), οπότε και αποδιοργανώνετε το μεταβολισμό σας. Επίσης, το ίδιο συμβαίνει εάν καταναλώνετε κάποιο γεύμα πολύ κοντά στον ύπνο (είτε στο μεσημβρινό, είτε στο βραδινό).
  • Δεν πίνετε αρκετή ποσότητα νερού.
  • Λαμβάνετε αντισυλληπτικά, αντιβιοτικά, κορτικοστεροειδή (κορτιζόνη) ή αντιφλεγμονώδη φάρμακα.
  • Έχετε κατακράτηση υγρών λόγω πιθανής γαστρεντερικής διαταραχής («φούσκωμα – πρήξιμο»): Δυσπεψία, ευερέθιστο έντερο κλπ.
  • Έχετε χάσει βάρος πρόσφατα οπότε και το σώμα βρίσκεται στη φάση προσαρμογής (αφομοίωσης) των νέων επιπέδων του βάρους σας..
  • Γυμνάζεστε οπότε και επισυμβαίνει τροποποίηση της σύστασης του σώματός σας (αύξηση μυϊκού ιστού).
  • Εφαρμόζετε μία κατά βάση υδατανθρακική διατροφή.

 

 

Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Γεωργία Καπώλη

Επιμέλεια: Ιωάννα Κούρου

 

READ more