Καλοκαιρινές δραστηριότητες: Πέντε πράγματα που θα μπορούσαν να κάνουν τα παιδιά σου κατά τη διάρκεια των διακοπών

Κάθε Σεπτέμβρη, όταν τα παιδιά επιστρέφουν στο σχολείο, η πιο πιθανή ερώτηση που μπορεί να τους γίνει τόσο από τους καθηγητές και τους δασκάλους, όσο και από τους φίλους και συμμαθητές τους είναι πώς πέρασαν το καλοκαίρι, πού πήγαν διακοπές και τι ιδιαίτερο μπορεί να έκαναν. Και τα μικρά έχουν πάντα έναν ενθουσιασμό για τις ιστορίες που θα διηγηθούν, μιας και η καλοκαιρινή περίοδος είναι η αγαπημένη τους, αφού νιώθουν ελεύθερα, έχουν πιο χαλαρό πρόγραμμα, ταξιδεύουν και περνούν περισσότερο ποιοτικό χρόνο με τους γονείς τους.

Παρ’ όλα αυτά, επειδή το καλοκαίρι μπορεί να είναι μεν μια εποχή ανάπαυλας και ξεγνοιασιάς, αλλά σηματοδοτεί και το κενό διάστημα το οποίο τα παιδιά καλούνται με κάποιο τρόπο να διαχειριστούν και να “γεμίσουν”, υπάρχουν πράγματα και δραστηριότητες που χρειάζεται να γίνουν, ώστε οι… μπαταρίες να επαναφορτιστούν σωστά και εποικοδομητικά! Δεν έχει σημασία αν ο χρόνος τους θα διοχετευθεί σε παιχνίδι και εξωτερικές δραστηριότητες ή σε περισσότερη επαφή και ξεκούραση με την οικογένεια, αρκεί οι συγκεκριμένες ασχολίες να “εξοπλίσουν” τα παιδιά με την απαραίτητη ενέργεια, αλλά και την πνευματική και συναισθηματική ηρεμία που θα τους είναι χρήσιμη όταν επανέλθουν πλέον στο σταθερό πρόγραμμα και τις υποχρεώσεις τους το φθινόπωρο.

Σε κάθε περίπτωση, το ζητούμενο είναι τα μικρά να μην “βυθιστούν” στην απραγία και τη βαρεμάρα, αλλά να αξιοποιήσουν τον ελεύθερο χρόνο τους, ώστε να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους, να ζήσουν νέες εμπειρίες και να “χτίσουν” το χαρακτήρα τους ανεξάρτητα από το σχολείο και τις επιταγές του εκπαιδευτικού συστήματος.

Παρακάτω, λοιπόν, μπορείς να δεις μερικά από τα πράγματα που θα μπορούσαν να κάνουν τα παιδιά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, για να αξιοποιήσουν το χρόνο τους εποικοδομητικά!

Να διαβάσουν βιβλία
Όχι, όμως, με την αυστηρή έννοια του καταναγκασμού, όπως ίσως να συμβαίνει στις περισσότερες οικογένειες. Τα παιδιά θα πρέπει να είναι ελεύθερα να διαβάσουν τα βιβλία που θέλουν, ακόμη και αν οι γονείς θεωρούν πως δεν πρόκειται για “σοβαρή” λογοτεχνία. Διότι, εκείνο που έχει σημασία είναι να βρουν τον τρόπο να… περιηγηθούν σε μια ιστορία, βρίσκοντας σημεία στα οποία ταυτίζονται, έστω και αν αυτό συμβαίνει μέσα από comics ή εφηβική λογοτεχνία.

Να χαλαρώσουν
Φυσικά και είναι αναγκαίο τα παιδιά να έχουν ένα πρόγραμμα ακόμη και όταν δεν υπάρχουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις στις οποίες πρέπει να ανταποκριθούν, αλλά αυτή δεν μπορεί να είναι μια άκαμπτη και σκληρή διαδικασία. Αντιθέτως, τα μικρά χρειάζεται να πάρουν και μια απόσταση από τα πράγματα και να χαλαρώσουν, να κοιμηθούν περισσότερο, να ξεκουραστούν, να παίξουν περισσότερο, ακόμη και να απολαύσουν λίγο παραπάνω παγωτό από το επιτρεπόμενο, για να νιώσουν πως αφήνονται και δεν “πνίγονται” από τους κανόνες.

Να διαπαιδαγωγηθούν
Καλό είναι να μην μπερδεύονται οι όροι “εκπαίδευση” και “διαπαιδαγώγηση”, όπως συχνά συμβαίνει. Η επαφή των παιδιών με τον πολιτισμό και την κουλτούρα δεν έχει καμία σχέση με τον τρόπο που διδάσκονται τα μαθήματά τους στο σχολείο και μάλιστα σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα γεμάτο “τρύπες” και ελλείψεις. Μερικές παραστάσεις, κάποιες εκθέσεις, κινηματογράφος και μουσικές συναυλίες και φεστιβάλ είναι αυτά που σίγουρα μπορείτε να κάνετε το καλοκαίρι με τα παιδιά.

Να δημιουργήσουν ή να μάθουν κάτι καινούριο
Το καλοκαίρι είναι ιδανική περίοδος για να εξασκηθείς σε κάτι, να μάθεις κάτι καινούριο και να απολαύσεις κάτι νέο. Το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά που μπορούν να χρησιμοποιήσουν τον άπλετο ελεύθερο χρόνο του καλοκαιριού για να γνωρίσουν νέα πράγματα, να δημιουργήσουν κάτι ή να εκπαιδευτούν σε κάτι που δεν μπορούν να ή δεν προλαβαίνουν κατά τη διάρκεια του υπόλοιπου χρόνου.

Να προετοιμαστούν για τη νέα χρονιά
Τα παιδιά έχουν ανάγκη να νιώσουν ασφάλεια τόσο για την επιστροφή στο… θρανίο, όσο και για τα νέα δεδομένα στα οποία θα χρειαστεί να αντεπεξέλθουν. Αυτό σημαίνει πως το καλοκαίρι είναι μια καλή ευκαιρία να προετοιμαστούν ακόμη και για τα μαθήματά τους, αλλά μέσα από πολύ διαφορετικές και λιγότερο “ξύλινες” μεθόδους από αυτές που έχουν γνωρίσει στο σχολείο! Θα μπορούσες μέσα από βίντεο και τραγούδια να τα βοηθήσεις να έρθουν σε επαφή με πολιτισμούς που πρόκειται να διδαχθούν του χρόνου στη γεωγραφία. Να σκαρφιστείς παιχνίδια με role playing που να τα βοηθήσουν να κατανοήσουν την ιστορία της επόμενης σχολικής τάξης ή να οργανώσεις εκδρομές σε αρχαιολογικούς χώρους, που θα τα βοηθήσουν να οπτικοποιήσουν όσα ήδη έχουν διδαχθεί!

Read More

And More